بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی
بیداری اسلامی و حمایت از جنبش 99%
درباره وبلاگ


این وبلاگ بر آن هست تا جنبش بیداری اسلامی در سراسر دنیا را حمایت کند پس با ما همراه باشید.

پيوندها
افزایش تضمینی بازدید - افزایش پیج رنک
چاپار
سنگر دفاع از آرمانها
دانلود رایگان
ردیاب خودرو

تبادل صحبتهای ناگفته
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی و آدرس ellahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 124
بازدید هفته : 335
بازدید ماه : 323
بازدید کل : 57576
تعداد مطالب : 181
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


فال امروز


<-PollName->

<-PollItems->

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

نويسندگان
علی علیکرمی

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:28 :: نويسنده : علی علیکرمی

در حالی سنت گرامیداشت نوروز از گذشته‌های دور تاکنون پابرجا مانده است که با ورود اسلام خرافات این آئین دیرین به تدریج حذف و سلسله اعمالی رواج یافت که اکنون جزئی از تأکیدات اسلام نیز به شمار می‌آید.

خبرگزاری فارس: نوروز در آئینه اقوام و ملت‌ها

به گزارش فارس، فرهنگ هر کشوری پیوند ناگسستنی با آداب و رسوم و سنت‏های مردمی دارد که گردهم جمع آمده و بنیان‏ ملتی را بنا نهاده‏اند که هریک به طریقی در احیا و نگهداشت سنن و آداب ملی خود می‏کوشند که در این بین گرامیداشت آیین نوروزی در میان کشورهای حوزه نوروز یکی از مهمترین این آداب و رسوم است.

جشن‌های آیینی عموما مناسبت‌ها و خصلت‌های ویژه‌ای دارند که در میان اکثر اقوام مشترک است، بطوریکه مهمترین ویژگی جشن یا عید، ریشه‌های مذهبی آن است که به این مراسم‌ها رنگ و بویی دینی و مکتبی می‌بخشد.

جشن نوروز که پس از ورود اسلام مشروعیت دینی خود را نیز کسب کرد، گستره آسیای مرکزی، شبه قاره هند، قفقاز و بالکان را در نوردیده و در بسیاری از کشورهای این حوزه 400 میلیونی گرامی داشته می‌شود.

از همین رو، سنت‌های دیرپای نوروزی از قبیل، خانه تکانی، نوپوشی، اظهار نشاط و شادمانی، استفاده از بوی خوش، دید و بازدید، دادن هدایا، فراموش کردن قهرو کینه، برقراری صلح و آشتی با دوستان، عفو و بخشودگی، رفتن به زیارت اهل قبور در آخر سال، دعا و نیایش در هنگام تحویل سال، همگی جزئی از همین ریشه‌های مذهبی است که اکنون به قوت در ایام عید نوروز در میان ملل مختلف مشاهده می‌شود.

سایه اسلام و ایران بر آیین نوروزی در میان اقوام مختلف

در حالی که بسیاری از سنت‌های ایرانیان بعد از ظهور اسلام در ایران از بین رفت و سنت‌های اسلامی جای آنها را گرفت، اما عید نوروز به جهت پاسداشت و مطابقت دادن خود با اصول اسلامی در آن بین باقی ماند. شاید به خاطر این باشد که در این روز امور معنوی و حوادث مذهبی متعددی به وقوع پیوست که آنرا جاودانه ساخت.

این در حالی است که تعیین موضع اسلام و نحوه برخورد دین با عادت‌ها، آداب، رسوم و فرهنگ ملت‌های مختلف جهان از موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی است که در روزگار ما تحقیقی جدی و همه جانبه می‌طلبد.

جشن نوروز حتی پس از تغییر دین در ایران نیز معنا و مفهوم آیینی خود را از دست نداد و فقط پاره‌ای از نمادها و آداب آن مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام تغییر یافت و اصلاح شد.

کهن‌ترین یادی که از نوروز در دوران اسلامی شده است، به زمان حضرت علی (ع) برمی‌گردد و بنابر این روایات نوروز روزی است که حضرت علی (ع) به خلافت رسید و نیز روزی است که واقعه غدیر خم روی داد و نیز روز بعثت پیامبر (ص) و نزول وحی بر حضرت محمد (ص) و حتی شکستن بت‌ها به دست حضرت ابراهیم (ع) و ... است که صرف نظر از صحت و سقم این باورها، نشان از از دریچه دین دیدن نوروز است.

نوروز آیینی نیست که فقط در ایران فعلی شناخته شده باشد بلکه در تمام سرزمین‌های این منطقه، فرهنگ نوروز یک آیین محترم‏ شناخته می‌شود بطوریکه بخشی از پاکستان، افغانستان، ترکیه، آسیای مرکزی و قفقاز و...همه نوروز را جشن می‏گیرند،حالا گاهی رسمیت‏ حکومتی پیدا کرده و گاهی هم نکرده ولی هنوز زنده بوده و محمل پیوند ملل قرار گرفته است. 

نگاه کارشناسی به مسئله تطابق سنت‌های اسلامی با آداب و رسوم نوروزی نشان می‌دهد اسلام با هرگونه آداب و سنت و مراسمی که با نیازهای فطری انسان سازگار و زمینه تکامل و نشاط واقعی انسان را فراهم نماید، موافق است و بسیاری از فرهنگ‌های خوب از جمله آداب و و عید ملی نوروز که مشترکات زیادی با ارزش‌های ملی و مبانی دینی داشته است، در خود هضم کرده است.

همچنان که مقام معظم رهبری در جواب سوالی درباره عید نوروز فرمودند، "اسلام با آداب و سنن ملت‌های مختلف سر جنگ ندارد، گرچه که در اسلام آداب و سنن خاصی هست، هیچ اشکالی ندارد که ملت‌های گوناگون در کنار آداب و سنن اسلامی، آداب و سننی را که از قرن‌ها تجربه یا عادت یا به هرحال از گذشتگان به ارث برده‌اند، حفظ کنند. تنها یک شرط باید مورد ملاحظه قرار گیرد و آن این است که این آداب و سنن ملت‌ها با روح اسلام منافاتی نداشته باشد..."

عقلانیت موجود در دین عامل گسترش فرهنگ اسلامی در میان اقوام مختلف

این در حالی است که گذشته از مراسم جشن و شادمانی به عنوان عید نورز و نیز انجام سلسله کارهایی مانند پوشیدن لباس تازه، خانه تکانی، نظافت، صلح ارحام، دید و بازدید، بخشندگی، سلسله اعمال عبادی نیز مانند غسل، نماز و روزه، و حتی خواندن دعایی ویژه اکنون در میان مللی که سنت نوروز را پررنگ تر از گذشته گرامی می‌دارند، نمایان است.

همچنان که مخالفت نکردن اسلام با آن دسته از آداب، سنن و فرهنگ‌های پسندیده و پذیرفته شده در میان ملت‌ها و حساسیت نشان ندادن به آنچه بی زیان و ضرر است، مانند زبان، خط، گویش، نوع پوشش و یا تایید وپذیرش آنها به هیچ وجه به معنای تاثیر پذیری از فرهنگ‌ها و موضع انفعالی در برابر آنان نیست، بلکه اینگونه موضع گیری‌های واقع بینانه مبتنی بر خرد و منطق و استوار بر اصول دین و دوری از تعصب‌های بی جا و بی مورد دلیل قوت و باعث سرعت گسترش روزافزون اسلام بوده و اسلام را دینی جاودانه، جامع، جهانی، پرجاذبه و ماندنی ساخته و عالی ترین نوع تاثیر گذاری و فرهنگ سازی را در سطح جهانی داشته است.

از اینرو عید نوروز را می‌توان به عنوان یک عید با رنگ و بویی مذهبی در کشورهای مسلمان منطقه برشمرد. جایی که مردمانش در گذر زمان از رسوم و خرده فرهنگ‌های قومی به فرهنگ کلان منطقه‌ای دست پیدا کرده‌اند که ثبت جهانی نوروز از سوی یونسکو و به رسمیت شناختن آن نشان از عقلانیت و سنت‌های حسنه‌ی ماندگار و جاودانه‌ای دارد که بلوغ فکری و فرایند فطری ملل بصیر و مسلمان را در حفظ میراث ماندگار فرهنگ غنی نشان می‌دهد.

همچنان که "شهید مطهری" در کتاب "اسلام و مقتضیات زمان" در اینباره نوشته است: "از جامعیت اسلام است که نسبت به بسیاری از امور دستور نداشته باشد و مردم را آزاد بگذارد.یک سلسله آداب و رسوم میان مردم و هست که اگر آنها را انسان از طریق مثبت انجام بدهد، نه جایی خراب میشود و نه جایی آباد و اگر ترک هم بکند همین طور".

بنابراین در صورتی که دلیل معتبری بر مخالفت شریعت با نوروز در دست نباشد و بر این آیین باستانی و ملی آثاری چون بدعت، تشریع، تشبه به دشمن، شرک، فساد و تضاد با ارزش‌ها مترتب نگردد، مقتضای اصول و قواعد کلی اسلامی و موازین فقهی و اصولی بی اشکال بودن برگزاری مراسم نوروزی است و به صرف اینکه سنتی کهن و متلعق به ایران باستان و عهد زرتشتیان است، نمی‌توان با نام دین مخالفت با آن برخاست و آن را نا مشروع اعلام کرد.

یادآور می‌شود، آمیختگی و اشتراکات سنت‌های حسنه عید نوروز با فرهنگ اصیل اسلام و هضم شدن آن با فرهنگ متعالی اسلام از نظر آیات و روایات بیانگر رخدادهای تاریخی و پیوند عید طبیعت با عید معنویت در تکامل، تعامل و وصول به حیات غایی است.

در نهایت آنکه، عید نوروز بهار طبیعت است، اگر ما خرافات و نقاط منفی و تاریک را از چهره این عید بزداییم و به معرفی و شناساندن آن دسته از آداب و رسومی همت گماریم که نه تنها هیچ منافاتی با ارزش‌های اسلامی و ایرانی ندارد، بلکه تایید کننده واجباتو اصول دین مبین اسلام نیز خواهد بود، از دید مکتب نیز عیدی عزیز و ارجمند را معرفی کرده‌ایم.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:25 :: نويسنده : علی علیکرمی

آنهایی که حاج کاظم رو بعد از خیبر دیدند یادشان هست که حاجی خیلی شکسته شده بود. داغ ابراهیم همت، مرتضی سلمان طرقی، حمزه دولابی، احمدساربان نژاد و رحمت الله کُرد داشت کاظم رو از پا درمی‌آورد.

خبرگزاری فارس: ژنرالی که به هیچ تیری "نه" نگفت

به گزارش گروه «حماسه و مقاومت» خبرگزاری فارس، مهم نیست چه کسی موسس تیپ بوده و بعد چه کسی فرمانده شده و بعد چه کسی تیپ رو به توانمندی عملیاتی رسونده. این برای بازی های ماها مهمه نه برای اون نازنینان به عرش سفر کرده.

امام عزیز فرمودند اگر همه پیامبران خدا رو یکجا جمع کنند هیچ اختلافی بینشان نیست، چرا که همه اونها یک مبداء و یک مقصد رو نشان می‌دهند و آن هم خداست. این حرف حکیمانه در مورد فرماندهان عزیز ما که پیرو پیامبران هستند هم در جنگ مصداق داشت. شهید محسن وزوایی عاشق شهید علی موحد دانش و شهید حاج کاظم رستگار بود.

شهید موحد مخلص، وزوایی و رستگار بود و شهید رستگار وارث هر دو. غربت ارثیه فرماندهان تهرونه و از غربای فرماندهان تهرون شهید رستگار و شهید موحد هستند.می‌گویند حاج کاظم رستگار به خاطر اعتراض به روش اداره جنگ از سوی بعضی از فرماندهان رده بالای سپاه  مغضوب شد؛ این ظاهرقضیه است. اما این حقیر که بعد از عملیات خیبر بارها پای درد دل شهید رستگار بودم و الان هم اون صدای بم و پر طنینش تو گوشم هست و‌ بعد از 27 سال دارم مرور می‌کنم، فهمیدم که رستگار از کبریایی بعضی از فزماندهان جنگ به ستوه اومده بود. از منم منم زدن بعضی ها می‌نالید. اما من و امثال من چون دیدمون به اندازه دیدن نوک بینی یمان هم نبود به او حق نمی‌دادیم.

زمانه چرخید و دیدیم در یکی دوسال پیش این کبریایی کار دستشون داد. این منم زدن از چشم مردم انداختشون. حالا زوده امثال من و ما بفهمیم، حاج کاظم چه کرده.

شهید رستگار در زمان خودش سرآمد فرماندهان عملیاتی تهران بود و تمام رزمندگان تیپ 10 سیدالشهداء(ع) و لشگر 27 محمدرسول الله(ص) اون رو یک اسطوره جنگ میدونستن. حتی دشمن هم این رو فهمیده بود. هرکجا می فهمید فرمانده میدان رزم، حاج کاظم رستگاره با همه توان میومد. اینرو همه شنیدند. وقتی تعریف می‌کنند از شهادت دلاورمرد خیبر، شهید حاج محمد ابراهیم همت در جزیره مجنون محاله از تموم شدن نیروها و قرض گرفتن نیرو از قاسم سلیمانی عزیز نگن. اما هیچکس از آنچه که بر رستگار در خیبر گذشت چیزی نمیگه. فقط می‌گویند رستگار اعتراض داشت به نحوه اداره جنگ، آخه اگر اونا هم جای رستگار بودند و سه روز پاتک جنون آمیز دشمن رو که خودشون گزارش دادن چقدر توپ وحمپاره از آسمان بارید تجربه می‌کردند و در حد عملیاتی تیپ سیدالشهداء(ع) بدنهای زیر شنی های تانک له شده رو می‌دیدند تاب نمی‌آوردند.

 

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:23 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:20 :: نويسنده : علی علیکرمی

مي گويند - و به طنز مي گويند- يكي از نامزدهاي نمايندگي مجلس يا رياست جمهوري در نطق انتخاباتي خود خطاب به مردم وعده مي داد كه «اگر بنده را انتخاب كنيد با ماركسيسم، امپرياليسم، سوسياليسم، اومانيسم، فمنيسم و اپورتونيسم به شدت مقابله مي كنم و به هيچكدام از آنها فرصت و اجازه نمي دهم در آرامش و رفاه مردم كمترين خدشه اي پديد آورند»! در اين هنگام، پيرمردي رنجور از ميان جمعيت برخاست و خطاب به آقاي كانديدا گفت؛ «پيشاپيش از مبارزه بي امان حضرتعالي با همه ايسم هايي كه اشاره فرموديد تشكر مي كنم ولي كاش براي روماتيسم بنده هم كه بدجوري آزارم مي دهد فكري مي كرديد و برنامه اي داشتيد»!
ديروز جناب آقاي رحيمي معاون اول محترم رئيس جمهور كه در جلسه كارگروه تنظيم بازار شركت كرده بود با انتقاد شديد از افزايش قيمت برخي از كالاهاي مورد نياز مردم در بازار، گفت «كار به جايي رسيده كه ديگر بايد با عوامل گراني برخورد كنيم»!
2- اين اظهارنظر جناب رحيمي نشانه آن است كه از نگاه ايشان به عنوان معاون اول رئيس جمهور، اولاً؛ گراني غيرطبيعي برخي از كالاهاي مورد نياز مردم در بازارها، يك واقعيت است و البته آزاردهنده. ثانياً؛ دولت محترم نه فقط عامل اين گراني نيست و در آن نقشي ندارد بلكه از وجود آن ناخشنود و نگران نيز هست. و ثالثاً؛ برخورد با عوامل گراني و مقابله با اين پديده پلشت وظيفه دولت است و يا دستكم اين كه؛ بخشي از آن برعهده دولت محترم است و جناب آقاي رحيمي با درك اين وظيفه است كه مي گويد «كار به جايي رسيده كه ديگر بايد با عوامل گراني برخورد كنيم» و رابعاً؛ اين اظهارنظر معاون اول محترم رئيس جمهور حاكي از آن است كه دولت محترم تاكنون براي مقابله با گراني اقدامي نكرده است و يا در انجام آن بخش از وظيفه اي كه در برخورد با گراني برعهده داشته، كوتاهي ورزيده است. چرا...؟!
پاسخ اين سؤال را نه فقط از دولت بلكه از ساير مراجع و مسئولان ذيربط ديگر نظير دستگاه قضايي، مجلس شوراي اسلامي و چند كانون و مركز ديگر نيز بايد جستجو و مطالبه كرد.
3- اولين سؤال- شما بخوانيد گناه- مراجع ياد شده، اعم از دولت و مجلس و دستگاه قضايي آن است كه چرا از گراني اين روزها و زحمت آفريني آن براي مردم و مخصوصاً توده هاي مستضعف و اقشار كم درآمد كه به قول حكيمانه حضرت امام(ره) ولي نعمت هاي مسئولان هستند، غافل بوده اند؟ آيا چرخه زندگي آنان به گونه اي است كه هرگز با پديد گراني روبرو نمي شوند؟! و يا درآمد آنها در حد و اندازه اي است كه هيچ كالاي گراني براي آنها «گران» نيست؟!
در اينجا بي آن كه قصد سرپوش نهادن بر واقعيت ها و ناگفته ماندن گفتني ها در ميان باشد مي توان و به جرأت بايد گفت كه اكثر قريب به اتفاق مسئولان نظام، از دولتمردان گرفته تا نمايندگان مجلس و صاحب منصبان در دستگاه قضايي، افرادي دلسوز، مردم دوست و داراي زندگي عادي و معمولي هستند و البته تعدادي از آنها نيز حساب جداگانه اي دارند كه اميد است به حساب آنها رسيدگي شود! و... بنابراين غفلت آنان از «گراني» و بي توجهي يا كم توجهي آنها نسبت به اين پديده ناهنجار و آسيب رسان از كجا ريشه مي گيرد؟!
4- ابتدا نگاهي به نرخ كنوني خدمات و قيمت كالاهاي مورد نياز مردم بيندازيد و سپس آن را با نرخ همين خدمات و قيمت همين كالاها در -مثلاً- دو يا سه ماه قبل مقايسه كنيد. آيا مي توان افزايش نه فقط بي رويه، بلكه افزايش جهشي نرخ برخي از خدمات و قيمت بسياري از كالاها و اجناس مورد نياز مردم را ناديده گرفت؟ به يقين نه، سؤال بعدي آن است كه آيا اين گراني لگام گسيخته براي مردم و مخصوصاً توده هاي مستضعف و اقشار كم درآمد جامعه، دردسرآفرين نيست و آنان را تحت فشار ناخواسته و دعوت نشده قرار نمي دهد؟ پاسخ اين سؤال بدون كمترين ترديدي «مثبت» است. اكنون بيشترين دغدغه هاي اعلام شده برخي از مسئولان ذيربط در دولت، مجلس و دستگاه قضايي را طي همين سه ماه گذشته مرور كنيد. آيا نشانه درخور توجهي از دغدغه آنها نسبت به گراني كه يكي از اصلي ترين دغدغه هاي مردم بوده است مشاهده مي كنيد؟! سخن اين نيست كه آنان غم ملت و نگراني براي دغدغه مردم ندارند، بلكه چنان در برخي از امور- تأكيد مي شود كه فقط برخي از امور- مشغول شده اند كه فراموش كرده اند نبايد دغدغه مردم را فراموش كنند! از مدعيان اصلاحات و همراهان فتنه آمريكايي - اسرائيلي 88 انتظاري نيست، چرا كه آنها در همان هنگام كه دولت و مجلس را يكجا قبضه كرده بودند با كمال وقاحت- كه اسناد مكتوب و مضبوط آن موجود است و قابل انكار نيست- مردم محروم و مستضعف را به سخره گرفته و آنان را «لشكر قابلمه به دست ها»! مي ناميدند و يا وقتي از نياز مردم سخني به ميان مي آمد، با اهانت به ملت شريف اين مرز و بوم و از پشت تريبون مجلس اعلام مي كردند «مردم ايران عادت دارند كه اگر مرگ موش هم توزيع شود براي آن صف مي كشند»! آنها همه توان به يغما برده از مسئوليت را به دريوزگي پاي آمريكا ريخته بودند و امروزه مي بينيد و مي بينيم كه بسياري از همان دريوزه ها، آشكارا در خدمت مثلث آمريكا و اسرائيل و انگليس به كاسه ليسي مشغولند. از آنها انتظاري نبوده و نيست، بلكه سخن با مسئولان عزيز اصولگرا در ميان است همراه با گلايه اي دوستانه از آنان.
5- طي نزديك به 3 ماه گذشته كه بازه زماني مورد نظر اين وجيزه است، نمايندگان محترم ملت در نطق هاي پيش از دستور خود چه وزن و مقداري براي مقابله با «گراني» و اين دغدغه آسيب رسان قائل بوده اند؟! و يا در نطق هاي انتخاباتي و تبليغات مكتوب و شفاهي خويش، به اندازه يك چندم آنچه در تعريف از خود- و بعضاً نفي رقيب- مايه مي گذاشتند، براي مقابله با دغدغه ياد شده مايه گذاشته و يا دغدغه داشتند؟!
در سوي ديگر ماجرا، آيا دولت محترم و برخي از دولتمردان به همان ميزان كه براي دفاع از فلان جريان و يا برنامه ريزي و نشست و برخاست براي مقابله با فلان رقيب واقعي! يا خيالي! وقت مي گذاشتند و هزينه مي كردند، در انديشه مقابله با فشار گراني بر مردم نيز بودند؟! و آيا اين دغدغه در حد و اندازه تلاش براي تشكيل هيأت نظارت بر قانون اساسي- صرفنظر از قانوني يا غيرقانوني بودن آن كه بحث جداگانه اي است- ذهن آنان را به خود مشغول كرده بود؟!
همين جا و درون پرانتز پاي اين سؤال دوستانه از برخي نمايندگان محترم مجلس درميان است كه آيا اين روزها و درپي حماسه بي نظير و پرشور ملت در 12 اسفند كه دل دوستان را درسراسر جهان به وجد آورده و دشمنان را در كابوسي وحشتناك فرو برده است، زمان مناسبي براي طرح سؤال از رئيس جمهور - صرفنظر از محتواي پرسش ها و بدون قضاوت درباره درستي يا نادرستي آنها - است؟!
دستگاه محترم قضايي نيز اگرچه مانند هر دو بخش مجريه و مقننه منشأ خدمات فراواني بوده و هست ولي مقابله با عوامل گراني و برخي از باندهاي مافيايي، بيرون از وظايف آن نيست و مثلاً؛ مقابله جدي با فساد اقتصادي كه برخورد قاطع با پرونده فساد كلان بانكي از جمله نمونه هاي مثال زدني آن است نبايد مسئولان ذيربط در دستگاه قضايي كشور را نسبت به نجات مردم از عاملان آشكار و پنهان گراني بي رويه و جهشي غافل كند.
6- دولت محترم همانگونه كه بارها اعلام كرده است، كالاي مورد نياز مردم را در مقياس انبوه فراهم آورده و برخلاف آنچه باندهاي پشت صحنه گراني سعي در القاي آن دارند، «كمبود كالا» عامل گراني نيست، بلكه كم توجهي مسئولان ذيربط و فقدان بازرسي و نظارت جدي، اصلي ترين عامل گراني هاي بي رويه- و بعضاً جهشي- اخير است، تا آنجا كه معاون اول محترم رئيس جمهور ضمن ابراز نگراني دلسوزانه از فشار گراني بر مردم - كه در خور تقدير است- مي گويد «كار به جايي رسيده كه ديگر بايد با عوامل گراني برخورد كنيم»! يعني اين كه تاكنون با عوامل گراني برخورد نشده است. و اين در حالي است كه سازمان عريض و طويلي با عنوان سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان براي مقابله با گراني و عوامل آن وظيفه و دستور كار مستقيم دارد. ممكن است گفته شود كه اين سازمان از نيروي كافي و لازم براي بازرسي و نظارت بر چرخه توليد و مصرف برخوردار نيست اگر چنين باشد كه برخي از شواهد نشان مي دهد يكي از مشكلات سازمان ياد شده همين است، راه كار، چندان دشوار نيست. چرا دولت و ساير مراكز مربوطه و از جمله «كار گروه تنظيم بازار» از بسيج يا به قول حضرت امام(ره) «لشكر مخلص خدا» كه امام راحل(ره) بر دست و بازوي آنان بوسه مي زد به عنوان نيروهاي پاك، مؤمن، انقلابي، فداكار و ايثارگر براي بازرسي و نظارت استفاده نمي كند؟ تاكنون تجربه هاي مكرر نشان داده و ثابت كرده است همه وظايف و مأموريت هايي از اين دست كه به بسيج سپرده شده، با درجه بالايي از موفقيت انجام پذيرفته است. آقايان باور بفرمائيد كه بسيج مرد اين ميدان است.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:20 :: نويسنده : علی علیکرمی

خبر اسلام آوردن شاون علي استون فرزند اوليور استون، كارگردان نامدار و پرآوازه جهان سينما و ورود وي به مذهب تشيع در دفتر آيت الله ناصري در شهر اصفهان طي روزهاي گذشته چشم جهانيان را به سوي خود معطوف داشته است.
اين اتفاق را مي توان از دو منظر نگريست و از دو جنبه مورد تحليل و بررسي قرارداد و بدان پرداخت؛ از يك سو چنين رويدادي آن هم در چنين برهه اي از زمان براي مسلمانان و مؤمنان اين دين مبين نشان خجسته و نويدبخش تلالوي جرقه هاي ايماني و رويكردهاي ديانت آميز در سراسر جهان است كه مي تواند روحيه معنوي را قوت بخشد و ايمان مكتبي را بارور سازد، به ويژه آنكه چنين رويداد مهمي در عرصه سينما و آن هم براي يكي از برجسته ترين هاي اين ميدان اتفاق مي افتد؛ كسي كه شايد كوچك ترين انتخاب ها، حركات و سكنات وي زيرذره بين رسانه ها و عموم مخاطبان جهاني اش قرار داشته باشد كه دارد.
اما از سوي ديگر اين واقعه براي دشمنان دين اسلام و مخالفان و معاندان مكتب ايماني دين مبين اسلام و به ويژه براي آنان كه تشيع و مذهب بر حق جعفري را خاري در چشم خود مي دانند و مي بينند، اتفاقي وخيم و هولناك است كه خواب آنها را پريشان كرده و مي كند.
و مهمتر اينكه چنين واقعه اي درست در زماني رخ مي دهد كه ايران اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام و پرچمدار مبارزه با استكبار جهاني و رهبري بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا، در معرض بزرگترين، دهشتناك ترين، جدي ترين و همه جانبه ترين تحريم ها و مشكلات و مصائبي است كه به سبب پايداري بر مواضع اصولي اش، از جانب عمال استكبار جهاني و بويژه آمريكا و صهيونيست جهان خوار و كشورهاي استعمارگر اروپايي متحمل مي شود.
وقتي مجموعه اين وقايع را با درنظر گرفتن شرايط حاكم بر جهان و نيز واقعيتي كه هر دو جبهه حق و باطل و اسلام و كفر در آن قراردارند را مدنظر قرار مي دهيم و از چنين منظري به اتفاقي چنين يعني تشرف يك چهره نامدار سينمايي به دين مبين اسلام مي نگريم، اين نكته را به ذهنمان تداعي مي كند و اين مسئله را برايمان يادآور مي شود كه گرچه دين اسلام و حكومت الهي و جبهه حق هميشه و در تمام دوران ها شاهد ريزش ها، فقدان ها، مصائب و از دست دادن برخي نيروها و داشته هايش بوده است، اما به همان ميزان و بلكه بيشتر از آن، شاهد رويش ها و برانگيختگي هاي خيره كننده و اميدبخشي هم بوده كه در افق ارزش هاي ناب و اصيل ديني و ايماني پرورش دهنده جوانه هاي اميد و ايمان و پيشرفت بوده است.
مرور و مطالعه تاريخ اسلام و بررسي وقايع اين دين مبين از صدر اسلام تاكنون نيز مويد همين مدعا است و گوياي اين نكته كه هميشه در دل تاريكي ها و در راه سنگلاخ مصائب و در سخت ترين برهه ها، خداوند نشانه هايي از اميد و صلاح و رويش و ايمان را براي هر چه بارورتر كردن ايمان مؤمنان بر آنها نازل كرده است تا راه را گم نكنند و در مقابل مصائب و مشكلات سر تسليم فرود نياورند و ترديدي وجود ندارد كه اوج گرفتن اسلام و نفوذ و رسوخ آن در قلب هاليوود و در دل آمريكا كه فرزند اوليور استون، سينماگر نام آشنا آن هم اكنون پرچمدار آن است، نيز از جمله همين نشانه ها است؛ نشانه هاي روشني كه بار ديگر حقانيت و جايگاه رفيع ايمان ديني و مذهب بر حق شيعه جعفري را براي هر دو جبهه حق و باطل نمايان و نمايان تر كرد.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:16 :: نويسنده : علی علیکرمی

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی خبری ساعت 14 در خصوص تدابیر اندیشیده شده درباره شعب بانکی گفت: امروز به منظور نیازهای اصلی متفرقه جلسه ای با کانون صرافان تشکیل دادیم و پس از بحث و گفتگو تصمیم بر آن شد صرافی هایی که دارای مجوز بانک مرکزی هستند به خرید و فروش ارز بپردازند.

وی ادامه داد: برای تامین نیازهای مردم و همچنین برای مکانیزم عرضه و تقاضا بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد در مقابل خرید و فروش ارز فاکتور صادر کنند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: خرید و فروش ارز از طریق صرافی ها در سامانه بانک مرکزی سنا ثبت خواهد شد و دانشجویان و مسافران می توانند با مراجعه به بانک ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و در صورت تامین نشدن ارز مورد نیازشان می‌توانند به بانک مرکزی موضوع را گزارش دهند.

بهمنی درخصوص نقدینگی لازم در پایان سال گفت: در پایان سال نقدینگی لازم و کافی برای تامین نیازهای مردم در اختیار بانک ها قرار دادیم.

وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات نوروزی تعدادی از شعب بانک ها به صورت کشیک به مردم خدمات ارائه می‌دهند. همچنین مردم نگران تامین پول مورد نیاز خود از دستگاه های خودپرداز نباشند.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:2 :: نويسنده : علی علیکرمی

سردار "غلام‌رضا جليلي"، رئيس سازمان پدافند غيرعامل ايران در روز پاياني نخستين همايش ملي دفاع سايبري گفت: «آمريکا در حال کوچک‌کردن ارتش براي گسترش زيرساخت دفاعي سايبري خود است.»

جليلي با بيان اين که ايران يکي از نخستين کشورهايي است که در دو سال گذشته هدف حملات سايبري قرار گرفته، افزود: «تاسيساتي که هدف حمله قرار گرفتند موفق شدند تا پابرجا بمانند، اين به معناي آن است که با وجود دشواري‌ها، ايران تا حد زياي از چنين حملاتي مصون است.»

ايران از چهار ماه گذشته ستاد دفاع سايبري خود را راه‌اندازي کرد. وظيفه مهم دفاع سايبري جلوگيري از کرم‌هاي رايانه‌‎اي يا به گفته برخي جنگ‌افزارهاي رايانه‌اي، از نفوذ به شبکه‌هاي امنيتي ايران همچون تاسيسات، نيروگاه‌ها، مراکز داده‌ها و بانک‌ها، و جلوگيري از سرقت داده‎ها و اطلاعات آن‎ها است.

ايران نوامبر سال گذشته اعلام کرد که نرم‌افزاري را طراحي کرده است که مي‌تواند نرم‌افزار جاسوسي "دوکو" را کنترل کند. اين ويروس که در نيمه مرداد کشف شد، تروجان پيچيده‌اي است که به عنوان عاملي نفوذي در سيستم‌ها عمل کرده و سرقت اطلاعات خصوصي و محرمانه را آسان مي‌کند.

پيش از آن نيز، مقامات ايراني در سال ۲۰۱۰ با شناسايي ويروس ديگري به نام "استاکس نت" از هر گونه آسيبي به سايت‌هاي صنعتي و منابع اين کشور جلوگيري کردند.

استاکس‌نت نرم‌افزار مخربي است که با هدف آلوده کردن رايانه‌هايي که از سيستم‎هاي کنترل نظارتي و اکتساب داده‌ها ساخت شرکت "زيمنس" (موسوم بهSCADA) استفاده مي‎کنند و بيشتر در صنايع مديريت منابع آب، دکل‎هاي نفتي و نيروگاه‎ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، طراحي شده است.

رسانه‌ها در ژوئيه سال ۲۰۱۰ مدعي شدند که ويروس استاکس‌نت رايانه‌هاي صنعتي سراسر جهان را هدف قرار داده است و ايران نيز اصلي ترين هدف اين حمله است. همچنين در اين گزارش‌ها ادعا شد که نيروگاه اتمي بوشهر هدف اصلي حمله سايبري بود.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 11:1 :: نويسنده : علی علیکرمی

دومین دوره رقابت های هکرها و نفوذگرها با عنوان "نفوذ و دفاع در فضای مجازی" در خردادماه سال آینده از سوی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

دانشگاه صنعتی شریف با حمایت مالی و تخصصی مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران و پشتیبانی عملیاتی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران به منظور آگاهی رسانی، آموزش و ترویج فرهنگ امنیت فضای تبادل اطلاعات اقدام به برگزاری دومین دوره رقابت هکرها کرد.

در این دوره از رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی که در خرداد ماه سال آینده برگزار می شود، شرکت کنندگان در سه محور " هک و نفوذ"، " طراحی پوسترها و کاریکاتورهای ترویجی" و " روشهای کاربردی نوین و خلاقانه در نفوذ و دفاع" به رقابت می پردازند.

در بخش مسابقه هک و نفوذ، تیمهای شرکت کننده، در دو مرحله مقدماتی و نهایی به رقابت خواهند پرداخت. در هر دو مرحله تیمهای شرکت کننده به چالشهای مطرح در حوزه دانش عمومی امنیت (Trivia)، نفوذگری در وب (Web Attack)، کشف شواهد الکترونیکی (Forensics)، مهندسی معکوس (Reverse Engineering)، نوشتن کد سوء استفاده (Exploiting) و رمزنگاری (Cryptography) پاسخ خواهند داد.

در بخش معرفی روشهای کاربردی نوین و خلاقانه، مقاله های تخصصی برگزیده شرکت کنندگان ارائه می شود. ارائه آخرین روشهای کاربردی نوین و خلاقانه در نفوذ و دفاع در فضای مجازی و تبادل دانش در این حوزه، هدف اصلی این بخش است.

 متقاضیان برای شرکت در این بخش از مسابقات نفوذ و دفاع در فضای مجازی تا 22 اردیبهشت ماه سال 91 مهلت دارند تا مقالات خود را ارسال کنند.

 نمایش پوسترهای ارسالی شرکت کنندگان در حوزه امنیت از دیگر بخشهای این رقابتها است. طراحی پوستر یا کاریکاتورهایی موثر، جهت آگاهی رسانی و فرهنگ سازی در زمینه امنیت در سطح جامعه و مخاطبین عام، هدف اصلی برگزاری این بخش از رقابتها است.

 طرحهای برتر در این بخش، بر اساس نظرات و رای بازدیدکنندگان نمایشگاه این آثار در روزهای برگزاری مجموعه رقابتها انتخاب می شوند. آخرین مهلت ارسال آثار تا 2 اردیبهشت ماه 91 تعیین شده است.

 مسابقه اصلی این رقابت ها و اهدای جوایز به منتخبین بخشها در روز چهارشنبه 3 خرداد ماه در دانشگاه شریف خواهد بود.
 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 10:59 :: نويسنده : علی علیکرمی

انجمن سایبری رهروان آزادی تحت نام "اسراء" در فضای مجازی با هدف اطلاع رسانی به وبلاگ نویسان و فعالان شبکه اینترنت در حوزه مقاومت و صهیونیسم راه اندازی شد.

روابط عمومی این انجمن در بیانیه ای اعلام کرد: این وبگاه در راستای معرفی و خبررسانی به اعضای انجمن و سایر وبلاگ نویسانی که در حوزه مقاومت و مبارزه با صهیونسم  فعال هستند، ایجاد شده است و  امیدواریم که این وب سایت پل ارتباطی بین وبلاگ نویسان عرصه مقاومت علیه منافع استکباری و اشغالگری صهیونیسم بین‌الملل باشد. ان شاءا... به امید آزادی قدس شریف.

این پایگاه 28 دی و به مناسبت گرامیداشت سومین سالروز پیروزی مردم غزه در جنگ 22 روزه و در همایش "غزه، نماد مقاومت" به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 10:55 :: نويسنده : علی علیکرمی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: «تولید نرم‌افزارهای بومی از جمله برنامه‌های راهبردی پدافند غیرعامل است و این نرم‌افزارها در سال آینده به تولید انبوه می‌رسند.»

"غلامرضا جلالی" یادآور شد: «تولید سیستم‌عامل بومی در كشور از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان پدافند غیرعامل بوده است و هم اكنون از این سیستم‌عامل در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح استفاده می‌شود اما برای استفاده عمومی و تجاری سازی آن به پشتیبانی صنعت كشور نیاز است.»

وی گفت: «سیستم‌عامل ملی نیازمند صنعتی‌سازی است، به طوری كه باید از طریق سرمایه‌گذاری نهادهای متولی، این سیستم و استفاده از آن به تولید انبوه برسد.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان كرد: «به كارگیری صرف سیستم‌عامل كافی نیست بلكه باید نرم‌افزارهای كاربردی كه متناسب با سیستم‌عامل بومی هستند، به وسیله برنامه‌نویسان ایرانی آماده شود و این دو لازم و ملزوم یكدیگر است؛ بنابراین در مرحله بعدی نرم‌افزارهای كاربردی مورد استفاده در این نوع سیستم‌عامل باید تولید شوند.»

جلالی همچنین از امضای تفاهم‌نامه هایی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: «هدف از امضای این تفاهم‌نامه‌ها حمایت از تولید نرم‌افزارهای بومی است.»

به گفته وی در حال حاضر سازمان پدافند غیرعامل تولید ۸ نرم‌افزار اساسی مانند نرم‌افزار "اسكادا" را در دستور كار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان كرد كه قرارگاه دفاع سایبری از سه ماه پیش فعالیت خود را در این سازمان آغاز كرده است و تولید نرم‌افزارهای كاربردی از برنامه‌های راهبردی این قرارگاه است.

 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 10:40 :: نويسنده : علی علیکرمی

 

 

وضعیت فیلترینگ کشور، واکاوی مدل‌های توسعه فناوری اطلاعات، تشریح سیاست‌های غرب در فضای سایبری، گام‌های طراحی یک سرویس‌دهنده بومی و... از جمله موضوعاتی است که مهندس "سعیدی"، سخنگوی مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران در گفتگوی تفصیلی خود با وبلاگ‌نیوز به آنها پرداخته است.
بخش نخست این گفتگو پیش‌ روی شماست:

*اختلالات اخیر اینترنت

فکر کنم داغ‌ترین و مهم‌ترین سئوال در حال حاضر همین باشد که نظرتان درباره اختلالات اخیر در شبکه اینترنت و مسدود کردن بدون اطلاع سرویس‌های ایمیل چیست؟
به نظر من به صورت جدی باید به حقوق کاربران در فضای مجازی احترام گذاشت. مجموعه نظام در موضوع اینترنت حق و تکلیفی دارند. همانند مجموعه کاربران. مجموعه کاربران و نظام در این موضوع باید به حقوق و تکالیفشان پایبند باشند و این تکلیف وجه شرعی پیدا می کند. حاکمیت ما هم یک حاکمیت اسلامی است و باید با دقت بیشتری نگاه شود.

توسعه فضای سایبری در ایران را چگونه می بینید؟
اجازه بدهید با یک کلمه جواب سوال شما را ندهم و یک مقدمه کوتاه عرض کنم. ببینید! غرب در حوزه فرهنگی، 3 سیاست بسیار جدی را تعریف کرده است: تبادل فرهنگی، اشاعه فرهنگی و تهاجم فرهنگی.

فرهنگ غرب از موقعی که با فناوری عجین شد و توسعه پیدا کرد، با 2 مفهوم اشاعه فرهنگی و تهاجم فرهنگی بیشتر درگیر بود و پس از اشاعه، به تهاجم رسید.

در تهاجم فرهنگی و حتی اشاعه 3 مفهوم کلی در نظر گرفته شد که هر تمدنی مقابل او قرار گرفت با این 3 مفهوم مواجه شود: برگشت ناپذیری، غیر قابل پیشگیری بودن و نامیرا بودن، 3 مفهومی است که در حوزه فناوری اطلاعات دست به گریبان آن هستیم.

اشتغالات ما در سیاست گذاری، نظارت و کنترل، در دو حوزه برگشت ناپذیری و غیر قابل پیشگیری بودن نمایان شده است. مشکل این جاست که غرب فضایی را برای ما طراحی می کند به نام فضای سایبری و طوری آن را جلو می برد که در کل دنیا کشوری را پیدا نمی کنید که بتواند در مقابل این پدیده مقاومت کند و بعد از آن که ورود کرد، عدم توسعه، غیر قابل پیشگیری می شود و بعد از این که توسعه شکل گرفت، غیر قابل برگشت است.

ما ظرف سال های گذشته برای مقابله با این مشکل چه کرده ایم؟
واقعیت این است که ظرف 10 سال گذشته، با هر سرعتی که می توانستیم و کشش کشور بوده، به آغوش این سیاست ها و راهبردها رفته ایم! و جالب این جاست که پس از پیوستن به آن، انتظار برگشت پذیری داریم. این برگشت با ذات این فناوری نمی خواند. چون این فناوری مانند سایر فناوری ها نیست. "فناوری سایبری"، مثل فناوری خودروسازی، خنثی نیست. یک فناوری "سو دار" است. ذاتش فناوری فرهنگی- سیاسی است. پس مدل مواجهه ما باید فرهنگی- سیاسی باشد.

پس شما به مدل مواجهه منتقد هستید؟
انتقاد جدی ما به عنوان کاربر و مسئول این حوزه، به نوع نگاه به اینترنت است. ما یک جنبش جدی در کشور با رویکرد "فرصت محور" صِرف داریم. بسیاری از مسئولین ما در حال حرکت به همین سمت هستند که من اگر نام بیاورم، احتمالا بسیاری از مخاطبان آن ها را خواهند شناخت.

متاسفانه توجه همه جانبه ای به حوزه 3 مفهوم ذکر شده صورت نمی گیرد. به سرعت تمام تلاش ها و توان کشور بسیج شده ا ست که این مدل را در کشور توسعه بدهند. بعد از توسعه، اولین مشکلی که پیش می آید، این است که ما اداره، کنترل، نظارت، نرم افزار، سخت افزار، نیروی انسانی و هیچ در اختیار نداریم. ما عامل نیستیم. ما موثر نیستیم؛ تاثیرپذیر هستیم.

یعنی کسی متوجه این مشکل نیست؟
اولین و بزرگترین مشکل، همین است! جالب این جاست که کسی نمی بیند یا نمی خواهد ببیند! کسانی که در حوزه توسعه با مدل پیشرفت از جنس فرصت محور با سرعت جلو می روند، نمی بینند که ما در یک بستر جهانی یا آمریکایی عمل می کنیم.

منظورتان این است که این حرکت آگاهانه است؟
لزوما نه. شاید از روی عدم شناخت فضا باشد. از یک منظر کلی مشکلات ادراکی، ناشی از عدم شناخت یا شناخت ناقص و سطحی در موضوع فضای مجازی ناشی می شود.

جسارتا این حرف ها کمی تکراری نشده است؟
این حرف ها شاید تکراری باشد، اما تکراری قابل توجه است. بررسی روزآمد موضوع فضای مجازی یک سوال پیش روی شما خواهد نهاد: در عصر اطلاعات چه کسی پادشاه است؟ کسی که اطلاعات داشته باشد. پس لاجرم، متوجه این می شویم که پس از این که در سال 1969 یک شبکه داخل ارتش شکل می گیرد، به نوعی این تغییر گفتمان در روند استعمار آمریکا هم شکل می گیرد.

 الان اگر آمریکا بخواهد کل دنیا را لحظه به لحظه رصد بکند، با خروجی فیس بوک، گوگل با تمام سرویس هایش، یاهو، یوتیوب و توئیتر، آخرین اخبار دنیا را زیر نظر دارد.

منظورتان رصد سیاسی است؟
من اصلا حوزه سیاسی را نمی گویم. مثلا در حوزه اقتصادی، نبض بازار دستش است. چون اطلاعات دارد. پس او همیشه سواره است و ما پیاده.

 در حوزه فرهنگ هم می داند چه باید بکند. چه طور است که تا سرعت اینترنت داخلی پایین می آید، رسانه های خارجی سریع واکنش نشان می دهند؟ چون می دانند حرف کاربر داخلی چیست و دقیقا موضعشان را بر این اساس تنظیم می کنند.

پس با این تفاسیر، منظور شما این است که اصلا ما نیازی به توسعه و رشد در فضای سایبری نداریم. درست است؟
من چنین حرفی نزدم! مدل های توسعه فناوری اطلاعات در دنیا 2 نوع است. یک مدل توسعه "جامعه اطلاعاتی" است. یک مدل هم مدل توسعه "جامعه دانش بنیان" است.

در مدل توسعه جامعه اطلاعاتی، ما چند معیار داریم. این مدل با تکیه بر فناوری های وارداتی طراحی شده است.

ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت و کم سرعت، تعداد روستاهای با دسترسی، تعداد مدارس با دسترسی، تعداد دسترسی خانه ها، تعداد رایانه، حجم واردات تاسیسات ICT، بودجه خرید تجهیزات ICT، کاهش شکاف دیجیتالی و تعداد کاربران IT در سازمان ها از جمله شاخص های این مدل توسعه بوده که همه آن ها هم کیفی هستند.

این یعنی هر چه سریع تر، خودمان را در آغوش دشمن بیاندازیم. حالا شما گزارش های دولت را با شاخص های WSIS (اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی) مقایسه کنید و وضعیت را ببینید و ملاحظه کنید که با چه سرعتی به سمت مدل توسعه جامعه اطلاعاتی پیش می رویم.

اما مدل توسعه دانش بنیان، به معنای صنعت فناوری اطلاعات با حمایت دانش و فناوری داخلی است.

بودجه سرانه تحقیقات در حوزه ICT، ظرفیت دانشگاه ها در حوزه تخصصی ICT، میزان تولید محتوای فارسی، تعداد متخصصین ICT و سرانه اشتغال آن ها در سازمان ها، تعداد مقالات علمی در ICT و توسعه دولت الکترونیک با استفاده از پتانسیل تخصصی داخلی از جمله شاخص های این نوع توسعه است.

مدل توسعه دوم، دربردارنده حمایت جدی از ظرفیت های داخلی است که در بسیاری اوقات معطل مانده یا هدر می رود.

چرا پس مدل توسعه دوم در کشور اجرایی نمی شود؟
مدل توسعه دانش بنیان با عنوان "سند توسعه فناوری اطلاعات ایران" در ابتدای دولت نهم تنظیم شد و در صحن دولت مصوب شد. اما با فشار برخی کنار رفت و مدل جامعه اطلاعاتی مجددا ابلاغ شد.

حرف ما این است که ما باید بعد از یک مرحله توسعه، به سمت بومی سازی برویم، وگرنه مجبور به واردات هستیم. ما جشن خودکفایی گندم هم داشتیم. اما گندم مهم تر است یا اطلاعات؟ کسی مشکلی با توسعه ندارد، بلکه مشکل ما با مدل توسعه است. تا این فناوری بومی نشود، مشکل ما حل نمی شود.

مشکل جدی این جاست که مدل توسعه جامعه اطلاعاتی یک بزرگراه چند ده بانده فراهم می کند و با فشار آوردن از طریق جامعه جهانی، شما را وادار می کند توسعه کمی را به حداکثر برسانید. حالا که با سرعت بالا در این بزرگراه جلو می روید، احساس می کنید خودرو‌تان که توان چندانی هم ندارد، می لرزد. شما هم می خواهید ترمز بزنید، اما کنترل ماشین از دستتان خارج می شود.

این یعنی نباید بزرگراه چند ده بانده داشته باشیم؟
کسی با وجود بزرگراه مخالفت ندارد، اما در بزرگراه علائم هشدار دهنده، پلیس، جریمه، پلاک ماشین، مدل ماشین، راننده ماشین و امثال آن باید لحاظ شود.

از یک سو می گوییم آقای کاربر! با سرعت به سمت ما بیا. از یک سوی دیگر می گوییم با سرعت به سمت ما نیا! بالاخره کاربر چه کار کند؟
به کاربر اینترنت پر سرعت می دهیم، انتظارات او را بالا می بریم بعد از آن، در مقاطع مختلف، با مناسبت و بی مناسبت کاربر را محدود می کنیم. این تعارض باعث ایجاد دلخوری می شود.

*ایجاد محدودیت و تنبل شدن تولیدکننده داخلی
همین ایجاد محدودیت‌ها، باعث تنبل شدن تولید کننده داخلی نمی شود؟ یعنی مثلا وقتی فیس بوک فیلتر باشد، هیچ وقت احساس رقابت ایجاد نمی شود و یک ایده پرداز شبکه اجتماعی در داخل کشور ما، احساس نیاز نمی کند که یک شبکه به قوت فیس بوک راه اندازی کند. این را قبول دارید؟
اتفاقا برای طراحی و ایجاد یک سرویس بومی هم 4 قدم را طراحی کرده ایم.

گام اول، "کنترل و محدود سازی" است؛ یعنی می گوییم جلوی افزایش ضریب نفوذ سرویس های خارجی را بگیریم و محدود کنیم. چون آن ها دارند از ما سوء استفاده می کنند.

گام دوم، "جایگزینی" است. برای کاهش حداکثری ضریب نفوذ سرویس های خارجی، با همان سرویس ها یا سرویس های مناسب دیگر کشورها مذاکره شود تا رویکرد مد نظر اجرایی شود. به طور مثال کشور ترکیه طی مذاکره با سرویس گوگل، گوگل را مجاب کرده تا نتایج جستجو را بر اساس ویژگی های بومی مورد توافق ارائه دهد. 

گام سوم، "بومی سازی" است؛ یعنی همان سرویس را بومی و بر اساس نیازمندی ها و سلایق مخاطب تولید کنیم و در اختیار کاربر قرار دهیم.

در گام چهارم، باید "نوآوری" کنیم. باید سرویسی به کاربر عرضه کنیم تا آن سرویس در دنیا مورد استفاده قرار بگیرد تا بازی عوض شود.
در تمامی گام های ذکر شده، تکیه کشور به توان متخصصین داخلی است تا با ظرفیت های خود نیازمندی های کشور را مرتفع کنند.

*دشمنی گوگل و یاهو با ایران
یک سوال! در مرحله اول از سرویس های خارجی نام بردید که از ما سوء استفاده می کنند. این سوء استفاده دقیقا چیست؟
بر اساس گزارش های نهادهای مسئول تاکنون درخواست های متعددی از دو سرویس پربازدید در ایران -گوگل و یاهو- شده تا اطلاعات مجرمین و متهمینی که دست به اخاذی، کلاهبرداری و هتک حرمت افراد زده اند را در اختیار نهادهای مذکور قرار دهند، لکن این دو سرویس به هیچ وجه خود را پاسخگوی چنین مسائلی نمی دانند. جدای از اینها استفاده جدی گروههای معارض هم از این فضا اثبات شده است.

گروه های معارض سیاسی؟
نه! منظور گروه های مسلح مانند انجمن پادشاهی، ریگی، پژاک، کومله و امثال آن است.
حالا کدام عقل غایت اندیشی اجازه می دهد که این موضوع ادامه پیدا کند؟ هر روز یک انفجار و هر روز یک جاسوسی داشته باشیم؟ اگر دسترسی جبهه معارض را به حداقل برسانیم، این اتفاقات می افتد؟ در موضوعات جرائم عمومی هم همین موضوع صادق است.

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 16:52 :: نويسنده : علی علیکرمی

تو از کدامین سیاره به زمین پرتاب شدی؟

ماموریتت چیست؟  چه میخواهی از جان ما؟

تو با کدامین منبع انرژی خودت را شارژ میکنی؟

مرگ من بگو چرا کم نمی آوری و خسته نمیشوی؟

5 ساعت استراحت و  19 ساعت دوندگی؟

به چه قیمتی؟ به قیمت این همه ناسزا و تخریب؟

مرد حسابی میدانی چقدر پشت سرت حرف میزنند؟

میگویند همه مشکلات و مصائب تقصیر توست

آلودگی هوا تقصیر توست... سیل پاکستان هم همینطور

خشک شدن دریاچه ارومیه ، فعال شدن آتش فشان اندونزی

دیر آمدن مترو و اتوبوس ، شلوغی صف سبزی فروشی

پیدا شدن مو در غذای سلف دانشگاه ؛  ترک دیوار خانه

میگویند همه و همه و همه اش تقصیر توست

عباس عصمت خانم اینا کنکور قبول نشود هم تقصیر توست

اسکوفیلد در سریال "فرار از زندان" موفق نشود هم ایضا

بابا بی خیال دکتر... دلت میخواهد محبوب شوی؟

از فردا ته ریش بگذار و موهایت را به بالا شانه کن

بگذار مشایی کار و بارها را انجام دهد. تو استراحت کن

برای مشایی که خیز برداشته ، تمرین خوبیست...

روزی چند تا مصاحبه انجام بده و مدام از صلح بگو

از گفتگوی تمدن ها و از گل و بلبل و آزادی

خدا و پیغمبر و دین و مذهب و... را نقد کن

حرفهای سروش را قرقره کن تا روشنفکر شوی

با جورج سوروس هم جلسه ای داشته باش

به جای نشست و برخاست با پابرهنگان و محرومان

با مشایی به نمایشگاه عکس هدیه تهرانی برو

در مراسم شب یلدای "چهلچراغ" حافظ بخوان

به جای سفرهای استانی سفرهای تفریحی برو

کمتر لبخند بزن و بیشتر ژست بگیر

این کت جلف احمدی نژادی ات را دور بنداز

کت و شلوار میلیونی بپوش با پیراهن یقه دیپلمات

بی خیال هدفمند کردن یارانه ها شو

خدا بخواهد رئیس جمهور بعدی اجرایش خواهد کرد

اینقدر هولوکاست هولوکاست نکن. از مشایی یاد بگیر

از دوستی با همه ملت ها من جمله ملت اسرائیل بگو

به جای چاوز و مورالس ، با بزرگان(!) دمخور باش

خلاصه که یا مثل "ممد تمدن" متمدن(!) باش

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 16:51 :: نويسنده : علی علیکرمی

در دنیایی نفس می کشیم که زیستن بسیار شبیه به جنگ است .و در نبرد با مسائل و مشکلات مختلف از بسیاری از نیازهای و وظایف خود غافل شده ایم .و این غفلت باعث بوجود آمدن مشکلات و معضلات بسیاری شده از مشکلات خانوادگی و اجتماعی گرفته تامشکلات روحی و بروز بیماری های مختلف .

ترافیک –آلودگی هوا –تورم – بیکاری -آلودگی صوتی-نظام ادرای معیوب - فقر و انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همه وهمه دلیلی برای برهم زدن آرامش ما هستند بطوری که نبود آرامش فرصت رسیدگی به بسیاری از امور لازم فردی و اجتماعی را از ما گرفته و فرصت اندیشیدن برای برون رفت از این مشکلات را نیز از ما سلب کرده است.چون فقط در سایه آرامش است که انسان می تواند درست تصمیم بگیرد و در ست عمل کند و به نتیجه مطلوب برسد در سایه آرامش است که جامعه پیشرفت می کند...

بگفته بسیاری از پزشکان و روانشناسان دلیل اصلی بسیاری از بیماری ها و نا هنجاری های اجتماعی استرس و نبود آرامش روحی و فکری و فشار های عصبی است. که قدرت تصمیم گیری درست را از انسان گرفته و از بهره وری افراد کاسته و سبب بروز حرکات نا خداگاه در افراد می شود.که اگر تمام فرمول ها ی روانشاسی و داروهای شیمیایی را هم در کنار هم بگذاریم  بسیارسخت است که بتوانیم در برابر یکی از این مشکلات خود را کنترل کرده و از مسیر درست خارج نشویم .

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 16:35 :: نويسنده : علی علیکرمی

در جامعه امروزی ما، متاسفانه فاصله بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی پسرها در خوشبینانه ترین نگاه چیزی حدود ده تا پانزده سال است. تصور کنید پسری که در سن هجده نوزده سالگی وارد دانشگاه می‌شود حداقل پنج سال طول می‌کشد تا لیسانس خود را بگیرد و تازه وارد جمع انبوه بیکاران لیسانسه بشود. از اینرو باید سه تا چهارسال وقت بگذارد تا در آزمون فوق قبول شود و دوره کارشناسی ارشد خود را به اتمام برساند تازه آنوقت است که باید یکسال و اندی خدمت مقدس سربازی را زیر پرچم بگذراند. طبیعتاً کار کردن جسته گریخته وی در دوران دانشجویی نه تنها چندان پولی را به جیبش واریز نمیکند، بلکه تمرکز او را از درس و پژوهش و تحقیق دور میکند. برای همین دانشگاه و دانشجوی ما میشود همینه که الان است: کلاس بیا، حفظ کن، امتحان بده، مدرک بگیر، برو تو جامعه خوش باش!! تازه مخارج سنگین زندگی در دوران دانشجویی هم هست؛ خصوصاً برای کسانی که از شهرستان آمده‌اند و ساکن تهران شده‌اند!

حال بگویید یک پسر 25 ساله، با دغدغه اشتغال و سربازی، رودررو با فشار درسهای دانشگاه، فشار اقتصادی زندگی، و مهمتر از همه رودررو با جامعه ای مملو از مظاهر گناه و شهوت! چه باید بکند!؟ اگر دانشگاهها را تفکیک جنسیتی کردیم، با خیابونها و کوچه های شهر چه خواهیم کرد؟

دنیایی که روبروی پسر جوان امروزی ماست چیست؟ ازدواج چقدر در دسترس دانشجوی پسری است که در دیگ جوشان جوانی پخته شده و به بلوغ جنسی رسیده اما تا بلوغ اقتصادی راهی بس دراز در پیش دارد؟ سیصد و سیزده سکه مهریه حد متعارف رو به پایین جامعه امروز ماست. این یعنی 250 میلیون تومان! مسکن متری دو میلیون تومان، یعنی یک لانه پنجاه متری، صد میلیون تومان!! اجاره مسکن ماهی هفتصد هشتصد هزار تومان!! هزینه مراسم عروسی از جمله تالار و آرایشگاه و لباس عروس و ... هم بماند سرجای خودش. راستی.. بی انصاف نباشیم. دانشگاهها به دانشجویان خود با ضمانت ضامن معتبر تا سیصد هزار تومان وام میدهند!!

تمام اینها مشکلات دانشجویان پسر است که میتوان برای دانشجویان دختر هم از جنسی دیگر متصور آن بود. بنابراین وضع فعلی بی حجابی و فساد و اعتیاد در بین جوانان ما خیلی جای تعجب ندارد. گرچه رعایت تقوا و توصیه جوانان به رعایت عفت و دینداری در کاهش گناه موثر است. اما این تمام راه حل نیست و  آدم گرسنه غذا میخواهد !!

برای این مشکل هر کسی راه حلی را ارائه میدهد. عده ای اعتقاد دارند : باید فرهنگ ازدواج ساده و ارزان را در جامعه جا بیاندازیم که با این همت کمرشکن و دهان باز کن!! صداوسیما و متولیان فرهنگی آموزشی کشور در ترویج این فرهنگ پسندیده، شاید ثمراتش به نوه و نتیجه ما برسد.

عده ای هم معتقدند: باید ازدواج موقت را تحت ضوابطی که راه سو استفاده را ببندد ترویج کنیم. البته با توجه به فرهنگ موجود این روش قطعا خطراتی را هم به همراه خواهد داشت.

 

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:41 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:40 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:36 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:34 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:32 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:27 :: نويسنده : علی علیکرمی


پيكر مرحوم آيت الله محمدعلي العمري رهبر شيعيان عربستان  پس از نماز صبح در مدينه منوره تشييع شد.
به گزارش فارس، علامه العمري رهبر شيعيان عربستان كه روز سه شنبه در 100 سالگي درگذشت از شاگردان علامه نائيني و آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني بود و با وجود تحمل 45 سال زندان در زندان هاي آل سعود، از انقلاب اسلامي ايران و شيعيان لبنان حمايت مي كرد.
وي كه در ميان عربستاني ها به عنوان «پدر روحاني شيعيان» خوانده مي شود، سال 1911 ميلادي (1332 هجري قمري) در مدينه منوره به دنيا آمد. 16 ساله بود كه به امر پدرش شيخ علي بن احمد العمري وارد حوزه علميه نجف اشرف شد.
شيخ العمري در طول حضور 20 ساله در حوزه علميه نجف از محضر استاداني چون آيت الله محمدرضا مظفر، آيت الله محمد حسين مظفر، آيت الله محمد جواد مغنيه، آيت الله سيد مسلم حلي، آيت الله محمد تقي آل صادق، سيد باقر الشخص، شيخ محمد تقي فقيه، آيت الله شيخ حسين حلي و همچنين مراجع بزرگ شيعه، آيت الله العظمي نائيني و آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني بهره جست.
شيخ العمري كه اكثر حجاج ايراني زائر قبر نوراني پيامبر اكرم(ص) پشت سر او در مسجد شيعيان مدينه نماز خوانده اند، در طول بيش از 60 سال حضور خود خدمات اجتماعي و ديني بسياري به اقليت شيعه مدينه ارائه داد. در مزرعه آيت الله محمدعلي العمري، مسجد شيعيان و نيز دفتر كار وي قرار دارد و اين مسجد هر روزه پذيراي تعداد زيادي از زوار شيعه ايراني است كه معمولا شب ها به مسجد شيعيان عربستان مي روند و صداي «اشهد ان عليا ولي الله» را در غربت مدينه مي شنوند. ابوطالب يكي از شيعيان منطقه نخاوله در اين باره مي گويد: «معروف ترين بخش منطقه نخاوله حسينيه شيعيان است كه در ميان مزرعه اي معروف به مزرعه شيخ عمري محصور شده است و آيت الله محمدالعمري به نوعي سرپرستي شيعيان اين شهر را بر عهده داشتند.»
عباس از ديگر شيعيان منطقه نخاوله نيز از علاقه شيعيان اين منطقه به شيخ العمري گفته و مي افزايد: «حسينيه پيشين شيخ العمري در نزديكي مسجد النبي(ص) قرار داشت و او با دست خود آن حسينيه را در نزديكي حرم پيامبر (ص) و قبرستان بقيع ساخت و نگهداري كرد اما چون آن مكان را به بهانه ساخت خيابان تخريب كردند در قسمت حاشيه اي شهر مدينه و در جوار نخلستان ها سكني گزيد.»
اين عالم شيعي عربستان مثل ديگر شيعيان اين كشور از دست دستگاه وهابي سعودي در امان نبود و 45 سال از عمرش را در زندان هاي وهابيون عربستان سپري كرد و چند سال پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران، از زندان آزاد شد

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:26 :: نويسنده : علی علیکرمی

به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان ، تام فورمن گفت:« نظامي آمريکايي نيمه شب يکشنبه با تيراندازي به سمت افغانها، شانزده غيرنظامي افغان را در خانه هايشان به قتل رساند. اين اقدام نظامي مذکور آمريکايي با واکنشهاي زيادي مواجه شده است. نظامي مذکور از جمعي نيروهاي پايگاه نظامي لوئيس مک کورد بود.
پايگاه نظامي فوق بسيار بزرگ است بطوريکه حدود يکصد هزار نظامي و نيروي اداري وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون ، در آن حضور دارند و خدمت مي کنند.
از مدتها قبل درباره مشاهده موارد متعدد وگوناگوني از مشکلات روحي و رواني در اين پايگاه نظامي مطالب منتشر شده بود.ناهنجاريهاي نظاميان آمريکايي در اين پايگاه زياد است. در داخل آمريکا نيز درخواستهاي زيادي مطرح شده بود مبني بر اينکه تحقيقاتي در خصوص اوضاع جاري در اين پايگاه نظامي انجام شود. ميزان خودکشي در اين پايگاه نظامي آمريکايي نيز زياد است.
سال گذشته نيز يک نظامي ديگر آمريکايي که از همين پايگاه بود و غيرنظاميان افغان را کشته بود مجرم شناخته شد. به هرحال، بايد انجام تحقيقات مشخص شود که اوضاع واقعا در اين پايگاه به چه صورت بوده است و براي حل مشکلات نظاميان آمريکايي در اين مکان بايد چه کار شود.»

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:24 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:23 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:15 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:13 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:10 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:1 :: نويسنده : علی علیکرمی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) با حضور در پژوهشگاه صنعت نفت، با توانمندیهای این صنعت بسیار مهم و پیچیده از نزدیک آشنا شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان، مدیران و کارکنان صنعت نفت و گاز، فعالیتهای برجسته و ارزشمند این مجموعه را جزء افتخارات ملت ایران خواندند و با اشاره به بازدید خود از طرحهای توسعه پارس جنوبی در عسلویه در فروردین سال جاری افزودند: «پایان سال جهاد اقتصادی همانند آغاز آن، با حضور در مجموعه های مرتبط با صنعت نفت و گاز همراه شد و این، نشان دهنده "تأثیر بسیار حساس و عمیق" و نقش آفرینی ممتاز این مجموعه در حرکت و جهش اقتصادی کشور است.»

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه کشور و مسئولان به "مقوله نفت" خاطرنشان کردند: «بر اساس برنامه توسعه، نفت باید از "منبع درآمد و محل تأمین بودجه کشور" خارج و به منبعی برای پیشرفت و اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود و مسئولان باید این سیاست صحیح و مدبرانه نظام را، با قوت ادامه دهند.»

ایشان خرج کردن درآمدهای نفتی برای کارهای روزمره کشور را "غیر عاقلانه و ضرری حقیقی" دانستند و افزودند: «باید درآمدهای نفتی را به عنوان ذخایر و میراث کشور و ملت، به سرمایه ای ماندگار تبدیل کنیم که در این صورت منابع و ذخایر نفتی، واقعاً به نقطه قوت کشور تبدیل خواهد شد.»

رهبر انقلاب اسلامی، تشکیل صندوق توسعه ملی را تدبیری مهم برشمردند و افزودند: «بر اساس قانون برنامه پنجم باید حداقل 20 درصد درآمد نفتی هر سال به این صندوق واریز و صرف تولید و صنعت شود که خوشبختانه این کار، شروع شده و باید ادامه یابد.»

حضرت آیت الله خامنه ای درآمدهای نفتی را در وضع فعلی، نقطه ضعف غالب کشورهای تولید کننده نفت خواندند و افزودند: «کشورهایی که نفتشان را بر اساس نیاز و سیاست گذاری کمپانیهای غربی می فروشند و تلاشی برای دستیابی به دانش پیشرفته و صنعت بومی انجام نمی دهند شاید جیب حاکمانشان پر شود، اما سودی حقیقی به دست نمی آورند چرا که روزی که نفتشان تمام شود، فقط یک کشور بایر و غیرآباد هستند.»

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح ابعاد نتایج تبدیل مقوله نفت به نقطه قوت کشور افزودند: «لازم است به گونه ای عمل کنیم که در هر موقعیت، هرگونه تصمیم گیری درباره میزان تولید و فروش نفت، به دست خودمان و بر اساس منافع خودمان انجام شود که البته در این مسیر تا حد زیادی پیش رفته ایم و انشاءالله این هدف در آینده، به طور کامل محقق خواهد شد و جمهوری اسلامی در این زمینه نیز به الگویی برای دیگر کشور مبدل خواهد شد.»

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، با تشکر از فعالیتهای جهادی و انصافاً تحسین برانگیز دانشمندان، پژوهشگران، مسئولان و کارکنان مجموعه نفت و گاز، خاطرنشان کردند: «ایران، از لحاظ "مجموعه ذخایر نفت و گاز" در جهان اول است و باید به همت و تلاش بیشتر فعالان این صنعت، از لحاظ سطح دانش و فناوری نیز به عالیترین حد برسد و در جایگاه اول قرار گیرد.»

ایشان با تأکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق در پیشرفت علم و فناوری در صنعت نفت و گاز، استفاده مدیریت شده از ظرفیت همه مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور را مؤثر و مهم خواندند و افزودند: «به گونه ای عمل کنیم که هر آنچه صنعت نفت و گاز متکی به آن است در داخل تولید شود.»

حضرت آیت الله خامنه ای تکیه بر نوآوری و ابتکار را باعث نوعی جهش در صنعت نفت و گاز و زمینه ساز ارتقای دانش جهانی در این عرصه دانستند و خاطرنشان کردند: «همچنان که تجربه جوانان کشور در برخی عرصه ها نشان داده است، استعداد شکوفنده و فیاض جوانان ایرانی، تحقق کامل شعار "ما می توانیم" را در هر عرصه ای امکان پذیر می سازد و فعالان  صنعت نفت در افق نگاه خود، چنین چشم اندازی را ترسیم کنند.»

رهبر انقلاب اسلامی همچنین استفاده صحیح و برنامه ریزی شده از ظرفیت همه صنایع کشور را، شتاب بخش پیشرفت صنعت نفت و گاز خواندند.

تلاش کامل برای استفاده از ظرفیت میدان های مشترک نفت و گاز از دیگر نکاتی بود که حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان، مدیران و کارکنان این صنعت مورد تأکید قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای ورود به پژوهشگاه صنعت نفت در بازدید از مجموعه دستاوردهای این صنعت، که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، از نزدیک در جریان پیشرفتها و توان متخصصان داخلی در حوزه نفت و گاز کشور قرار گرفتند.

در این نمایشگاه، توانمندیهای صنعت نفت در بخش های شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به نمایش گذاشته شده بود.

در بخش شرکت ملی نفت ایران، توانمندیهای متخصصان، محققان و کارکنان این شرکت در زمینه های حفاری، اکتشاف، تولید، صادرات و جهاد خودکفایی ارائه شده بود.

تهیه و تدوین دانش فنی و ساخت سیستم سطحی نمودارگیری چاههای نفت و گاز، تولید ابزار و تجهیزات بسیار حساس و پیشرفته حفاری، به‌کارگیری روشهای نوین افزایش برداشت به‌خصوص در میادین مشترک نفت و گاز، توسعه ناوگان دستگاههای حفاری در خشکی و دریا، ساخت 7 دستگاه دکل حفاری در داخل با 5/7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی، تجهیزات سرچاهی و درون چاهی از جمله توانمندیهایی بود که در نمایشگاه صنعت نفت مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای به هنگام بازدید از نمایشگاه، در ارتباط تصویری مستقیم با متخصصان شاغل در میدان گازی سردار جنگل در دریای خزر، کار و تلاش آنان را بسیار با ارزش دانستند و اظهار امیدواری کردند که این فعالیتها زمینه ساز رضایت الهی و سرافرازی بیشتر ملت ایران شود.

در بخش توانمندیهای شرکت ملی گاز نیز نمایش خطوط انتقال گاز در کشور، ساخت تجهیزات توربین های گازی، بومی سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گازی 25 مگاوات، طراحی و ساخت دستگاه کنترل و مانیتورینگ ایستگاههای گازی ارائه شده بود.

رهبر انقلاب اسلامی هنگام بازدید از توانمندیهای شرکت ملی گاز ایران اظهار امیدواری کردند که هرچه زودتر زمینه طراحی و ساخت پالایشگاه ملی در کشور فراهم شود.

دستاوردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخش دیگری از نمایشگاه توانمندیهای صنعت نفت بود.

در این بخش ضمن ارائه زنجیره محصولات پتروشیمی، توانایی متخصصان صنعت نفت در خنثی سازی پروژه تحریم بنزین تشریح شده بود.

دستیابی به 25 دانش فنی در حوزه پتروشیمی و برنامه ریزی برای دستیابی به 50 دانش فنی و ساخت تجهیزات صنایع پتروشیمی از جمله موارد ارائه شده در نمایشگاه بود.

در بخش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، شرکتهای پالایش نفت ایران، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و مدیریت پژوهش و فناوری، توانمندیهای خود را ارائه کرده بودند.

ارائه مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چند پالایشگاه دیگر، عملیات بهینه سازی پالایشگاهها، ساخت و نصب بلندترین برج پالایشگاهی به ارتفاع 104 متر، احداث اولین واحد تولید پروپلین در صنایع پالایشگاهی و طراحی و ساخت واحد بنزین سازی ایزومریزاسیون تحت دانش فنی و نیز تلاشهای صورت گرفته برای مقابله با تحریم از جمله دستاوردهای صنعت نفت بود که در این بخش به نمایش گذاشته شده بود.

در بخش دیگری از این نمایشگاه، پایلوت پالایشگاه گاز با نشان ملی به نمایش درآمده بود. مسئولان شرکت ملی گاز به هنگام بازدید رهبر انقلاب اسلامی از طراحی و ساخت نخستین پالایشگاه گاز داخلی در آینده نه چندان دور خبر دادند.

توربوکمپرسورهای ساخت داخل به عنوان قلب ایستگاههای گاز یکی دیگر از بخشهای مهم نمایشگاه صنعت نفت بود.

واحدهای نیمه صنعتی تولید اکسیدهای فلزی نانوساختار، و تولید نانو لوله های کربنی و همچنین فناوری GTL آخرین بخش از نمایشگاه صنعت نفت بود که مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

در ابتدای ورود رهبر انقلاب اسلامی به پژوهشگاه صنعت نفت، "قاسمی" وزیر نفت گزارشی از ذخایر منابع نفت و گاز کشور، وضعیت تولید نفت، ازدیاد برداشت و توسعه میادین مشترک، روند اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی، ساخت پالایشگاههای جدید و خصوصی سازی در بخش نفت بیان کرد.

وزیر نفت گفت: «تا به امروز 191 میدان نفتی و گازی در کشور کشف شده است که در این میادین بیش از سیصد مخزن وجود دارد.»

وزیر نفت همچنین با اشاره به روند اجرایی 20 فاز پارس جنوبی گفت: «در سال آینده، 6 فاز پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید که 200 میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده خواهد شد.»

آقای قاسمی با اشاره به تولید 5/54 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور خاطرنشان کرد: «این ظرفیت تا سه سال آینده به 117 میلیون تن خواهد رسید.»

رهبر انقلاب اسلامی در پایان بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت، با ابراز خرسندی فراوان از نتایج تلاشهای فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز امیدواری کردند تلاش و شوق و نشاط روز افزون این مجموعه، زمینه ساز دستیابی به اهداف بزرگ کشور و ملت شود.

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 10:0 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 9:57 :: نويسنده : علی علیکرمی

گرایش روزافزون به حضور در فضای مجازی و شکل گیری روابط مختلف، به تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و بستری برای وقوع انواع جرائم اخلاقی تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، اینترنتی شدن روابط اجتماعی در جامعه امروز و استفاده از وسایلی همچون اینترنت جزء لاینفک زندگی افراد شده است. دوست یابی و ازدواج اینترنتی یکی از پدیده های نوینی است که از 4 سال پیش در کشور ما مطرح شده است. به طوری که افراد با ورود به سایت های مشخص شروع به دوست یابی و گفت و گو (چت) با افراد ناشناس می کنند.

بر اساس آمار اداره کل مطالعات اجتماعی و بررسی های اجتماعی ناجا، 63 الی 68 درصد چت روم ها در اختیار جوانان قرار دارد و از همه تأسف بارتر این که جوانان ایرانی گوی سبقت را از آمریکایی ها و کانادایی ها ربوده اند.

متأسفانه واقعیت تلخی که اکثر خانواده ها با آن مواجه اند این است که دوستی ها در دنیای مجازی به شکل نگران کننده ای در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ پذیرفته شده است.

گفته می شود 80 درصد دانشجویان در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند که بیش از 14 درصد آن ها بیش از 20 ساعت در هفته زمان خود را در فضای مجازی و اینترنت می گذرانند.

به طور کلی فضای مجازی نه تنها برای جوانان جذابیت دارد بلکه برای افراد بزرگسال نیز جذابیت ایجاد کرده و موجب شده افراد ساعت ها از اوقات کاری و حتی فراغت خود را در این زمینه صرف کنند.

اما درباره چت روم ها و فضاهای مجازی گفت و گو این نکته وجود دارد که افراد بدون نشان دادن چهره واقعی خود می توانند با دیگران در تماس باشند و با آنان مکالمه کنند و خود غیرواقعی شان را که همیشه به آن تمایل دارند بروز دهند. از سویی تحقیقات نشان می دهد افرادی که در فضای واقعی، ارتباط میان فردی مناسبی ندارند به چت روم ها گرایش بیشتری پیدا می کنند.

عوارض ناشی از استفاده از چت روم ها و "فیس بوک" بالا و در برخی از موارد غیر قابل جبران است که در این میان رئیس پلیس مبارزه با جرائم رایانه ای از افزایش پرونده های ناشی از اغفال دختران و زنان از طریق فضاهای مجازی خبر داده و می گوید: «بیش از یک درصد پرونده های مربوط به جرائم رایانه ای مربوط به این موضوع است.»

متأسفانه دوستی های مجازی بر مبنای واقعی و صحیحی بنا نشده اند برخی در این فضا سعی می کنند شخصیت قدیس، پاک و بدون نقصی از خود ارائه دهند که گاهاً بر عکس شخصیت واقعی آن هاست.

بخش قابل توجهی از کاربران فضاهای مجازی در چت روم ها برای عقده گشایی های روانی خود اقدام به ارتباط گیری می کنند و صحنه های شدید عاطفی، احساسی و حتی جنسی از خود بروز می دهند.

واقعیت این است که افراد مختلف با ورود به فضای مجازی به نوعی از فضای حقیقی و واقعیت ها فاصله می گیرند. ویژگی های فضای مجازی به فرد اجازه می دهد تا با ماسکی متفاوت از شخصیت واقعی اش وارد این جهان بی انتها و غیرواقعی شود. او می تواند ماهیت خود را به گونه ای دیگر جلوه دهد و همین مسئله باعث شده تا برخی صاحب نظران به سلامت فضای مجازی با تردید بنگرند، زیرا گاهی به نظر می رسد کاربران در این فضا از نظام های اخلاقی و ارزشی تبعیت نمی کنند و در واقع اخلاقیات و ارزش های انسانی در هزار توی این دنیای وسیع و پیچیده گم می شود.

بر اساس آن چه که تحقیقات نشان می دهد استفاده گسترده از اینترنت و فضای مجازی نگرانی هایی را در سطح جهانی به وجود آورده و امروزه بحث استفاده نادرست از این خدمات مطرح است به گونه ای که برخی از باندهای سازمان یافته برای مقاصد و سوءاستفاده های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گسترش فساد و ناهنجاری از این شبکه جهانی سوءاستفاده می کنند.

ازدواج اینترنتی
ورود اینترنت به جوامع در حال توسعه ای هم چون ایران در کنار تمام محاسن و نوآوری هایی که به دنبال داشته است دارای جوانب منفی و آثار سوئی نیز بر فرهنگ کشورمان بوده است. شاید بتوان تغییرات در شیوه ازدواج جوانان را یکی از تبعات ورود این فناوری در ایران دانست که به «"ازدواج های اینترنتی" مشهور شده اند اما مسئله مهم در این میان این است که آیا می توان اشتراک سلیقه افراد در چت روم را نخستین گام برای ازدواج دانست.

این روزها ازدواج اینترنتی به یکی از مباحث مورد علاقه برخی جوانان تبدیل شده است که از این طریق شریک زندگی آینده خود را می یابند. چنین روندهایی تشکیل خانواده در ایران را با ابهاماتی رو به رو کرده است. نخست آن که خیلی ها با انگیزه دوست یابی وارد این سایتها شده اما پس از جدی شدن مباحث و اصرار یکی از طرفین به ازدواج، فرد برای تداوم رابطه حاضر به پذیرش آن شده در حالی که خود نیز می داند که هیچ جدیتی در این موضوع ندارد.

نکته دوم آن است که خیلی ها پس از ناامیدی از پیدا کردن شریک مناسب آینده شان با انگیزه و هدف مشخص به سایت های همسریابی مراجعه کرده و سعی می کنند فرد مورد نظر خود را پیدا کنند.

با این که اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول آسان ترین راه همسریابی تلقی شود ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی نمی تواند ملاک دقیق و قابل اعتنایی برای یافتن یک شریک دایمی به حساب آید. ارزیابی های اولیه نیز حاکی از آن است که خیلی ها در مراحل اولیه به قصد دوست‌یابی به این کار مبادرت کرده و به تدریج علایق ناشی از احساسات ناپایدار، تمایل به تداوم رابطه و در نهایت ازدواج را موجب شده است.

به گفته روان شناسان ازدواج های اینترنتی و آشنایی خیابانی از عوامل دیگر طلاق در جامعه است زیرا در این ازدواج ها گزینش صحیح صورت نمی گیرد و جوانان بسیار شتاب زده و احساساتی برای این امر مهم تصمیم گیری می کنند.

از سوی صاحب نظران ازدواج های اینترنتی به عنوان ازدواج های پایدار تلقی نمی شوند و نوع ارتباط مشکل اصلی این ازدواج ها است. زمانی که وصلت زوج ها با مشاوره پیش از ازدواج دچار مسائل و مشکلات می شود چگونه می توان انتظار داشت ازدواجی که با اتکا به دو مانیتور در فضای مجازی فانتزی به ثمر نشسته است، موفق باشد؟!

مهم‌ترین ویژگی فضای چت و اینترنت، نشان دادن مجاز به جای واقعیت است، این جا به جایی آن قدر ظریف اتفاق می افتد که افراد به سادگی دنیای خیال را با جهان واقعیت اشتباه می گیرند.

البته با بستن سایت و برخورد با جوان نمی توان مانع استفاده جوانان از چنین فضاهایی شد چرا که این روش دقیقا همانند بستن مسیر آب رودخانه با سنگ و جلوگیری از حرکت طبیعی اش است زیرا آب روان سرانجام راه خود را پیدا می کند که قطعا انحراف از مسیر اصلی است.

تنها راه صحیح و منطقی آموزش درست، صحیح و به موقع به نوجوانان و جوانان در محیط های علمی و دانشگاهی است که می تواند در آگاه سازی آنان در زمینه استفاده درست از چنین فضاهایی و داشتن صداقت در بیان حقایق موثر باشد.

منبع: صراط

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 9:56 :: نويسنده : علی علیکرمی

با حکم "مقام معظم رهبری"، شورای عالی فضای مجازی به رياست رئيس جمهور، تشکیل شده و اين شورا وظيفه دارد مركزي به نام مركز ملّي فضاي مجازي كشور را ايجاد کند تا اشراف كامل و به روز،  نسبت به فضاي مجازي در سطح داخلي و جهاني و تصميم‌گيري نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه با اینترنت تحقق یابد.

تشکیل این شورا و مرکز ملی فضای مجازی که با حکم رهبر انقلاب، پیگیری خواهد شد، برکات، ابعاد، ویژگی ها و ضرورت هایی را به همراه دارد که لازم است به وسیله کارشناسان فضای مجازی، فعالان عرصه اطلاع رسانی و دیتا و صاحب نظران اجتماعی، امنیتی، سیاسی و روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تلاش می شود که مهمترین محورهای تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی را با مخاطبان خود به بحث و تبادل نظر بگذارد و مهمترین برکات و ویژگی ها وضرورت های  آن را ارزیابی و مورد بررسی قرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامي آثار چشمگير شبكه جهاني اينترنت در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي، لزوم برنامه ريزي و هماهنگي به منظور صيانت از آسيب هاي ناشي از آن و بهره گيري حداكثري از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلي ضرورت تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي برشمرده اند و تاکید کردند: گسترش فزاينده‌ فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به ويژه شبكه‌ جهاني اينترنت و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي و لزوم سرمايه گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره گيري حداكثري از فرصت هاي ناشي از آن در جهت پيشرفت همه جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم و هم‌چنين ضرورت برنامه ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب هاي احتمالی، اقتضا مي كند كه نقطه‌ كانوني متمركزي براي سياستگذاري، تصميم گيري و هماهنگي در فضاي مجازي كشور به وجود آيد. به اين مناسبت شوراي عالي فضاي مجازي كشور با اختيارات كافي به رياستِ رئيس جمهور تشكيل مي گردد و لازم است به كليه‌ مصوبات آن ترتيب آثار قانوني داده شود.

این نکته حائز اهمیت است که هدف اصلی رهبر انقلاب، ایجاد تمرکز مدیریتی در عرصه سیاست ها، قوانین و بررسی ابعاد مختلف شبکه جهانی اینترنت و خدمات و برکات آن و همچنین نقاط ضعف و آثار منفی آن است و در نتیجه چنین شورا و چنین مرکزی قادر خواهد بود که تمام دست اندرکاران و فعالان این عرصه را ساماندهی و قوانین و سیاست های متناسب و یکسان و هدف گذاری مشخص برای آنها را تعیین کند.
 


از آن جا که موضوع مدیریت فضای مجازی، با سلیقه ها و روش ها و ابزارهای مختلفی در سال های اخیر همراه بوده و نقاط قوت و ضعف بسیاری را شاهد بوده ایم. تمرکز مدیریتی می تواند با هدایت عوامل و دست اندرکاران مدیریت سایبری و فضای مجازی، به بهبود خدمات برای مصرف کنندگان و مردم از یک سو و مدیریت عرضه کنندگان، رشد شاخص های سرعت و کیفیت و کاهش آثار منفی سایت ها و اطلاعات مضر برای جوانان و نوجوانان از سوی دیگر منجر شود و قوانین و سیاست های مشخصی را مبنا قرار دهد تا ضمن استفاده از نکات مثبت و ویژگی های این پدیده عصر حاضر، از خسارت ها و انحراف های احتمالی جلوگیری شود و امنیت اجتماعی و روانی مردم را افزایش دهد.



همچنین

مدیران و مراکز هدایت سایبری و کنترل کیفی، نیز با توجه به مصوبات شورا و مرکز ملی فضای مجازی، دستاوردها و برنامه های یکسان برای مدیریت شبکه خواهند داشت و کارهای پراکنده، افراط و تفریط در اعمال سلیقه ها و بی نظمی ها کاهش خواهد یافت.

یکی از مهمترین الزامات افزایش کارایی در مدیریت سایبری و فضای مجازی، ایجاد انضباط و تکیه بر قوانین و مقررات شفاف و همه جانبه است تا همه دست اندرکاران و فعالان عرصه مدیریت شبکه، با توجه به این شاخص ها و قوانین و مقررات قادر به ایجاد انضباط باشند و این انضباط نیز بدون تمرکز مدیریتی ایجاد نمی شود. براین اساس، یکی از مهمترین برکات تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی، ایجاد تمرکز مدیریتی است که باعث انضباط و شفافیت و ارائه قوانین و مقررات مشخص مانند قانون تجارت، قانون مطبوعات، قانون امور مالیاتی و... خواهد شد و از آن جا که رئیس جمهور و روسای قوا و وزرا و مسئولان مربوطه در این شورا حضور دارند، این مصوبات فصل الخطاب همه فعالان عرصه اینترنت خواهد بود و تکلیف همه مصرف کنندگان خدمات و عرضه کنندگان را مشخص خواهد کرد و باعث ساماندهی و نظم در فضای اینترنت خواهد شد.



اعضاي حقوقي اين شورا عبارتند از: رئيس جمهور (رئيس شوراي عالي)، رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضائيه، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، دبير شوراي عالي و رئيس مركز، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير اطلاعات، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و هم‌چنين اعضاي حقيقي: حجج اسلام و آقايان: دكتر حميد شهرياري، دكتر سيّدجواد مظلومي، مهندس مسعود ابوطالبي، دكتر كاميار ثقفي، دكتر رسول جليلي، دكتر محمد سرافراز و مهندس عليرضا شاه ميرزايي مي باشند كه براي مدت سه سال تعيين مي‌شوند.



ترکیب این شورا نشان می دهد که موضوع تشکیل شورای عالی فضای مجازی و مرکز آن، بسیار با اهمیت است که باعث شده بالاترین مقام کشور، به آن توجه داشته باشد و شورایی را مامور ساماندهی و بررسی ابعاد این پدیده جدید کرده اند که به سرعت در حال گسترش در تمام امور زندگی بشر است.


مقام معظم رهبری بر اثر گذاری مصوبات و برنامه ها و سیاست های این شورا و مرکز تاکید دارند و به همین خاطر سران سه قوه و مهمترین مسئولان و نهادها و مدیران مرتبط با این حوزه، عضو این شورا هستند.



اين شورا وظيفه دارد مركزي به نام مركز ملّي فضاي مجازي كشور ايجاد کند تا اشراف كامل و به روز نسبت به فضاي مجازي در سطح داخلي و جهاني داشته باشد و تصميم گيري نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت افزاري، نرم افزاري و محتوايي در چارچوب مصوّبات شوراي عالي و نظارت بر اجراي دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد.



رهبر انقلاب نکاتی را در مورد وظايف شوراي عالي و مركز فضاي ملّي مجازي با تأكيد بر توجه جدّي به آن، در پيوست اين حكم ابلاغ کرده اند که نشان دهنده اهمیت این شورا و مرکز ملی فضای مجازی است و براین اساس، یک تحول مدیریتی عمده را در این حوزه شاهد خواهیم بود.



کمک به رشد علمی و صنعتی

یکی از برکات تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی، جنبه های علمی و آینده پژوهانه استفاده از فضای مجازی است و باعث خواهد شد که استفاده از ابزار اینترنت به رشد علمی و تحول بزرگ صنعتی کشور کمک کند و دستاوردهای انقلاب صنعتی و تحولات دیگر را به جامعه عرضه کند. از آن جا که در سال های اخیر و سه دهه بعد از انقلاب، رشد اختراعات و ابتکارات، رشد صنعتی، صنایع هوافضا و بسیاری دیگر از تحقیقات دانشگاهی و علمی و صنعتی به بار نشسته و دستاوردهای بزرگی را برای کشور به همراه داشته است، در نتیجه استفاده از اینترنت با سرعت وکیفیت بالاتر و بهبود خدمات علمی از طریق فضای مجازی، ارتباط با مراکز تحقیقاتی و... علاوه بر کمک به رشد علمی صنعتی ایران اسلامی، باعث حمایت از مالکیت معنوی و حقوق مخترعین و دانشمندان و محققان کشور می شود و ایران را به مرکز علمی منطقه و جهان اسلام تبدیل خواهد کرد و ارزش افزوده مالی و اقتصادی و صنعتی آن نیز برکات بسیاری را به همراه خواهد داشت.



بینش عمیق و آینده نگری در استفاده از خدمات فضای مجازی
در حال حاضر، یک بینش عمیق و آینده نگر را در مدیریت فضای اینترنت و مجازی شاهد هستیم که این بینش عمیق و مدبرانه با تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی، تقویت خواهد شد و در هدایت مردم، جوانان، نوجوانان، جامعه علمی و تحولات حوزه های مختلف کشور اثرگذار خواهد بود.

همچنین باعث خواهد شد که با تدابیری که در نظر گرفته می شود، سرعت اینترنت و خدمات رسانی در کشور افزایش و چند برابر شود و باعث خواهد شد که خدمات شرکت ها، دستگاه های اجرایی و موسسات مختلف افزایش یافته و مثلا خدمات بیمه و بانک و... از طریق اینترنت با کیفیت و سرعت بیشتری عرضه شود.



هماهنگی همه دستگاه ها در پیشبرد فضای مجازی و ارتقای جایگاه ایران در شبکه جهانی

مقام معظم رهبری در بخشی از حکم خود به این نکته اشاره کرده اند که ضمن تسريع در تشكيل مركز ملّي فضاي مجازي، رئيس و اعضاي محترم شورا تلاش بايسته را در جهت دستيابي اين مركز به اهداف تعيين شده به كار برند. كليه دستگاه هاي كشور موظف به همكاري همه جانبه با اين مركز مي باشند.



این بخش از حکم ایشان نشان می دهد که بر سرعت بخشیدن به اهداف، برنامه ها و ماموریت این شورا و مرکز، تاکید شده است و شرایط فضای اینترنت در جهان، ضرورت بومی سازی و تطابق استفاده از این ابزار گسترده متناسب با ویژگی های بومی کشور، را بیش از پیش مطرح ساخته است و لازم است که متناسب با سرعت کشورهای پیشرفته، در ایران نیز شاهد رشد و توسعه فضای اینترنت باشیم.



از آن جا که تشکیل چنین شورایی و اهداف و وظایف آن، ابعاد گسترده ای دارد، لازم است که علاوه بر مشخص شدن ضرورت های این بخش گسترده و روبه رشد، به اهداف آن توجه شود و اثرات تشکیل چنین شورایی و همچنین نکات، راهبردها و برکاتی که می تواند داشته باشد، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.



اگر چه در ابتدا، تمرکز بخشیدن به برنامه های دست اندرکاران حوزه سایبری کشور، مهمترین برکت و ویژگی تشکیل این شوراست، اما باید بلافاصله

وضعیت فضای مجازی در جمهوری اسلامی و موقعیت ما در جهان و همچنین مسائلی که کشورهای متعارف و طرف تخاصم جمهوری اسلامی برای ما ایجاد کرده را مورد توجه قرار دهیم تا بحث امنیت اطلاعات مردم، حکومت، دستگاه های اجرایی و ماجراجویی و شیطنت های دشمنان نیز در دستور کار باشد.

به عبارت دیگر، موضوع امنیت اجتماعی و امنیت اطلاع رسانی از طریق اینترنت، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی و مواجه شدن با رفتار آمریکا و متحدان آن باید یکی از اولویت های این شورا باشد.



نکته عمده دیگر در رابطه با شورای عالی فضای مجازی، این نکته اساسی است که اگر چه اعضای آن از مدیران عالی رتبه کشور هستند و به همین میزان، توان تصمیم گیری اجرایی  و قدرت شورا را افزایش می دهند، اما با توجه به مشغله های بسیار اعضای شورا، لازم است که مشاوران، متخصصان و فعالان عرصه اینترنت، از هر قشر و دیدگاهی دعوت شوند و نقطه نظرات آنها به روز و دسته بندی و اولویت بندی شده در اختیار اعضای شورا قرار گیرد. تا کمبود وقت و مشغله اعضای محترم، منجر به کاهش کارایی این شورا نشود.



تشکیل این شورا و نکاتی که مقام معظم رهبری مورد عنایت قرار داده اند، قطعا علاوه بر توانمندسازی سایت های اجتماعی و رسانه های عمومی، رشد حوزه های تخصصی، علمی، بارور شدن استعدادها، دسترس بودن خدمات مردم و گسترش نقش اینترنت در خدمات رسانی مطلوب و سریع به مردم و کاهش ترافیک و رفت و آمد را مورد توجه قرار خواهد داد و منجر به تحول مدیریتی بزرگ در حوزه خدمات رسانی از طریق فضای مجازی خواهد شد.



ایران از جمعیت ۷۰ میلیون نفری برخوردار است که ۵۶ درصد آنها کمتر از ۲۵ سال سن دارند. درحال حاضر ایران ۴۵ میلیون مشترک تلفن همراه و ۲۳ میلیون کاربر اینترنت دارد و در سال ۱۹۹۳ دومین کشور خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شد و اکنون در میان پنج کشور اولی است که از نرخ رشد بالای ۲۰ درصد برخوردار است.



 شبکه ملی دیتای ایران نیز که به وسیله شرکت ارتباطات زیرساخت راه اندازی شده است، ۲۱۰ شهر ایران و ۶۰ هزار پورت پرسرعت را برای استفاده کاربران تجاری و ISP فراهم کرده است.



ADSL در سال ۲۰۰۴ وارد ایران شد و توانست با توسعه بازار خود جای فناوری های قبلی به ویژه دایل آپ را بگیرد و درحال حاضر بیشتر ارائه کنندگان خدمات ADSL در ایران چند سرویس مختلف از جمله دایل آپ، بی سیم نقطه به نقطه و وایمکس را ارائه می کنند.



ایران توانست در راستای توسعه فناوری اطلاعات جایزه ویژه یونسکو برای توسعه سرویس های ارتباطی در روستاها را به خود اختصاص دهد. کاربران ایرانی از پیامک بیش از سایر سرویس های ارتباطی برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده می کنند و وبلاگ نویسی نیز در میان آنها از محبوبیت زیادی برخوردار است و

ایران مکان چهارم در دنیا را در وبلاگ نویسی با ۶۰ هزار وبلاگ فارسی به خود اختصاص داده است.

عمده زیرساخت های ارتباط اینترنتی در ایران مبتنی بر دو شبکه تلفن ثابت و شبکه دیتا است. درحال حاضر تمامی استان های ایران به طور مستقیم با شبکه کابلی انتقال آسیا-اروپا یا جاده ابریشم ارتباط دارند که چین را به اروپا متصل می کند.



ایران رتبه پنجم امنیت سایبری

براساس برآورد موسسات بین المللی و آمریکایی، امنیت سایبری در جمهوری اسلامی به شدت و به طور بی سابقه بالا رفته است و ایران رتبه پنجم دنیا را از این جهت به خود اختصاص داده است اما تشکیل این شورای فضای مجازی، قطعا امنیت سایبری را در اولویت خود قرار خواهد داد و امنیت سایبری به شدت بالا خواهد رفت و احتمالا رتبه ایران به چهار کشور اول جهان ارتقا می یابد. زیرا این توانایی و تخصص کارشناسی در کشور موجود است و اکنون با تمرکز مدیریتی در شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و حمایت های مسئولان نظام، شرایط بهتری را در امنیت سایبری ایران شاهد خواهیم بود.



يک مؤسسه آمریکایی، با توجه به آمار دريافتي از سازمان اطلاعات آمريکا، اعلام کرده است که ايران جزء 5 کشور داراي قوي ترين نيروي سايبري است. سيا با اذعان به توانايي و ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و هم‌چنين برشمردن مشخصاتي از ارتش سايبر ايران اذعان مي کند: با اين آمارها مي‌توان تا حدي توانايي علمي ايران در نبرد سايبر را تخمين زد.



وقتی کشورهای متعارف از جمله موسسات و سازمان های آمریکایی، چنین از قدرت سایبری ایران سخن می گویند، لازم است که تمرکز مدیریتی و یکی از برکات عمده تشکیل شورای ملی و مرکز ملی فضای مجازی را تقویت امنیت سایبری ارزیابی کنیم. زیرا امنیت فضای مجازی هم برای شهروندان ایرانی و حفظ اطلاعات کاری و شغلی و شخصی و خانوادگی آنها اهمیت دارد و هم در سطح ملی، دستاوردهای علمی و صنعتی و نظامی کشور باید محافظت شود و مجموعه اطلاعاتی که دشمن از طریق کسب آن، قصد لطمه زدن به ما را دارد، به خوبی صیانت و محافظت شود.



مؤسسه "ديفنس تک" وابسته به مراكز امنيتي و اطلاعاتي آمريكا، ايران را يكي از 5 ارتش سايبري پيشرو جهان به ويژه در زمينه شناسايي و مقابله با سايت هاي غير اخلاقي معرفي كرد.

این موضوع نشان می دهد که برای جامعه اسلامی ایران، مقابله با سایت های غیر اخلاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کشورهای متعارف نیز این موضوع را پذیرفته اند که ایران به این نکات اخلاقی اهمیت زیادی می دهد و کسانی که بخواهند امنیت اخلاقی جامعه و حوزه شخصی ایرانیان را مورد تعرض قرار دهند، مورد مواخذه و محاکمه قرار می دهد.



لذا قطعا یکی از مسائلی، که شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به آن اهمیت زیادی خواهد داد، موضوع حفاظت از امنیت اخلاقی جامعه است

و مقابله با تهاجم فرهنگی که در دو دهه گذشته مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، در لیست اهداف و اولویت های سایبری کشور خواهد بود.



حوزه اينترنت و ماهواره به عنوان جديدترين تسليحات ناتوي فرهنگي در هجوم همه جانبه عليه ارزش هاي اخلاقي و اسلامي به شمار مي رود و بخش عمده اي از فعاليت هاي سازمان جاسوسي و اطلاعاتي غرب تحت عنوان "جنگ نرم" از طريق همين حوزه انجام مي شود و لذا ضروری است که شورا و مرکز فضای مجازی، به این موضوع توجه داشته باشد و راه دشمنان، کشورهای متعارف و متخاصم را در نفوذ و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ببندد.



منبع:

بولتن نیوز
 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 9:55 :: نويسنده : علی علیکرمی

"استاکس‌نت" نام یک ویروس رایانه‌ای است که عنوان نخستین سلاح سایبری را به خود گرفته است. این ویروس در سال 1389 توانست تاسیسات هسته‌ای نطنز را تحت تاثیر خود قرار دهد. با توجه به پیچیدگی موجود در کدهای این ویروس و هدف مورد نظر آن کاملا مشخص است که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی در این طرح مشارکت داشته‌اند.

پس از انجام این حمله سایبری، مقامات مختلف آمریکایی دست به صحبت در مورد آسیب‌پذیری تاسیسات حیاتی آمریکا در مقابل تهدیدات سایبری زدند. در یکی از این صحبت‌ها، ژنرال بازنشسته آمریکا به نام "مایکل هایدن" بیان داشت: «ما وارد مرحله جدیدی از نزاع شده‌ایم که در آن می‌توانیم از یک سلاح سایبری برای انجام تخریب‌های فیزیکی استفاده کنیم.»

شبکه خبری "سی‌بی‌اس" در همین راستا در تازه‌ترین گزارش برنامه "60 دقیقه" خود به بررسی بیشتر این سلاح سایبری پرداخته است. "لیام مورچو"، مدیر عملیاتی "سیمنتیک"، یکی از بزرگترین شرکت‌های آنتی‌ویروس جهان، در مورد میزان بزرگی کد استاکس‌نت به سی‌بی‌اس گفته است: «شما در مورد کدی صحبت می‌کنید که ده‌ها هزار خط می‌باشد. پروژه‌ای بسیار بسیار طولانی، بسیار خوب و حرفه‌ای نوشته‌شده، و بسیار مشکل برای تحلیل.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد که استاکس‌نت به دنبال هدف خاصی بوده و هر رایانه‌ای را که وارد آن می‌شد تحت تاثیر خود قرار نمی‌داد. مورچو و تیم پنج‌نفره آن پی بردند که استاکس‌نت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا هر زمان که رایانه‌ای را آلوده می‌کند اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری کرده و آنها را به دو وب‌گاه واقع در دانمارک و مالزی ارسال کند. البته وی اظهار می‌دارد که این دو وب‌گاه به وسیله یک کارت اعتباری سرقتی به ثبت رسیده‌اند و اپراتورهای آنها یافت نشده‌اند. با این حال وی مدعی شده است که توانسته است این تبادل اطلاعات را رصد کند.

سی‌بی‌اس در ادامه گزارش خود بیان می‌دارد که استاکس‌نت صرفا به دنبال یافتن کنترلر زیمنس واقع در یک کارخانه نبوده است، بلکه به دنبال کارخانه خاصی بود که دارای نوع خاصی از تجهیزاتی باشد که صرفا در نیروگاه‌های ایران و نه در هیچ جای دیگر جهان به کار گرفته شده‌اند. در واقع این ویروس تنها به دنبال خرابکاری در سانتریفیوژهای واقع در نیروگاه نطنز بود.

 
سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, :: 9:54 :: نويسنده : علی علیکرمی

همزمان با جشن نیکوکاری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبلغ دویست میلیون ریال جهت کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌رحمت‌الله‌علیه و خانواده های نیازمند اختصاص دادند.

این مبلغ به حساب 3333 کمیته امداد امام خمینی نزد بانک ملی ایران واریز شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
 

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:30 :: نويسنده : علی علیکرمی

رزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی به وسیله "جیمز کلاپر" رئیس اطلاعات ملی آمریکا در تاریخ 16 فوریه 2012 برای تحویل به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا آماده شد و به طور مشروح به عوامل دولتی و غیر دولتی، تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی و گرایشات فراملی پرداخته که همه آن ها بر چشم‌انداز راهبردی و تاکتیکی آمریکا اثرگذار است.

تهدید ناشی از ایران
طرح ترور سفیر سعودی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که برخی مقامات ایران محاسبات خود را تغییر داده‌اند و اکنون بیشتر مایل به انجام حمله در ایالات متحده در واکنش به اقدامات واقعی یا فرضی آمریکا برای تهدید نظام ایران هستند. ما هم‌چنین نگران برنامه‌ریزی ایران برای اقدام علیه منافع آمریکا یا هم‌پیمانانش در خارج از مرزهای‌مان هستیم.

تمایل ایران به حمایت از حملات آتی در ایالات متحده یا علیه منافع ما در خارج از مرزهای‌مان احتمالا به واسطه ارزیابی تهران از هزینه‌های تحمیلی به خاطر سوءقصد علیه سفیر و همچنین تلقی رهبری ایران از تهدیدات آمریکا علیه حکومت این کشور شکل می‌گیرد.

اشاعه
تلاش دولت-کشورها برای توسعه، دستیابی یا اشاعه تسلیحات کشتار جمعی (WMD) و سامانه‌های پرتابی آن ها تهدید عمده‌ای برای امنیت کشور آمریکا، نیروهای مستقر ما و هم‌پیمانان‌مان است. تهدید و اثر بی‌ثبات‌کننده اشاعه هسته‌ای، هم‌چنین تهدید ناشی از اشاعه مواد و فناوری‌هایی که می‌تواند به برنامه‌های موجود و آتی تسلیحاتی شیمیایی و بیولوژی کمک کند، از جمله نگرانی‌های اصلی ماست.

به شکل سنتی، بازدارندگی و دیپلماسی بسیاری از دولت کشورها را از دستیابی به تسلیحات بیولوژیک، شیمیایی یا هسته‌ای بازداشته، اما این محدودیت‌ها ممکن است در بازداشتن گروه‌های تروریستی از طی چنین مسیری بی‌اثر باشد. زمانی که فقط چند دولت به خطرناک‌ترین فناوری‌ها دسترسی داشتند، سپری شده است. مواد و فناوری‌های بیولوژیک و شیمیایی که تقریبا همیشه دارای کاربری دوگانه هستند، به راحتی در اقتصاد جهانی شده در تردد است و همین گزینه در خصوص پرسنل دارای دانش علمی برای طراحی و استفاده از آنها نیز صدق می‌کند. تازه‌ترین کشفیات در دنیای علوم به سرعت و به صورت جهانی منتشر می‌شوند.

ارزیابی ما این است که هیچ دولت-کشوری همکاری با گروه‌های تروریستی برای تولید سلاح کشتار جمعی نداشته و هیچ بازیگر غیر دولتی سایت‌های تسلیحات کشتار جمعی را در کشورهای دستخوش ناآرامی هدف نگرفته‌اند. گرچه دولت‌ها رو به بی‌ثباتی و گذار گذاشته‌اند و مواد مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی ممکن است در صورتی که حفاظت از آن ها دچار فرسایش شود، در برابر بازیگران غیر دولتی آسیب‌پذیر شوند.

برنامه هسته‌ای ایران
ارزیابی ما این است که ایران گزینه توسعه تسلیحات هسته‌ای را باز نگه داشته، بخشی از این کار از طریق توسعه ظرفیت‌های مختلف هسته‌ای صورت می‌گیرد تا بتواند جایگاه بهتری را برای این کشور در صورت تصمیم‌گیری برای تولید چنین تسلیحاتی، فراهم آورد. گرچه ما نمی‌دانیم که آیا ایران نهایتا تصمیم به تولید تسلیحات هسته‌ای خواهد گرفت یا خیر.

با این حال، ایران در حال توسعه ظرفیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم است که می‌تواند از آن‌ها برای مقاصد غیرنظامی یا تسلیحاتی استفاده کند. آن گونه که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درج شده، ایران تا اواخر اکتبر ۲۰۱۱ حدود ۴۱۵۰ کیلوگرم LEUF6 با غنای ۳.۵ درصد و حدود ۸۰ کیلوگرم UF6 با غنای ۲۰ درصد در نطنز تولید کرده است. ایران ۹ ژانویه تایید کرد که غنی‌سازی اورانیوم را برای نخستین بار در دومین کارخانه غنی‌سازی خود در نزدیکی قم آغاز کرده است.

پیشرفت فنی ایران به ویژه در غنی‌سازی اورانیوم، ارزیابی ما را در این خصوص تقویت می‌کند که ایران ظرفیت علمی، فنی و صنعتی را برای آن که نهایتا تسلیحات هسته‌ای تولید کند، در اختیار دارد و این امر موضوع را به اراده سیاسی نیز منوط می‌سازد. این پیشرفت‌ها موجب کمک به قضاوت ما در این خصوص می‌شود که ایران اگر بخواهد، از نظر فنی قادر به تولید اورانیوم غنی شده در سطح بالا به حد کافی برای تولید یک سلاح خواهد بود.

ایران بزرگترین مبتکر تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه
قضاوت ما این است که ایران احتمالا ابزار پرتابی موشکی را به عنوان شیوه دارای ارجحیت برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای مدنظر قرار خواهد داد. ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین مبتکر تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است و در حال توسعه اندازه، دسترسی و پیچیدگی نیروهای موشک بالستیک خود است و بسیاری از آن ها قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند.

قضاوت ما این است که تصمیم‌سازی هسته‌ای ایران با رویکرد هزینه فایده هدایت می‌شود که این امر فرصت‌هایی را در اختیار جامعه بین‌المللی برای اعمال نفوذ بر تهران قرار می‌دهد. دولتمردان ایران بی‌شک امنیت، پرستیژ و نفوذ ایران و همچنین جو سیاسی و امنیتی بین‌المللی را هنگام تصمیم‌گیری در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش مدنظر قرار می‌دهند.

ابداعات فزاینده ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و دستیابی و تولید بومی موشک‌های کروز ضد ناو (ASCM) ظرفیت‌هایی را برای افزایش اعمال قدرت این کشور تامین می‌کند. تهران موشک‌های متعارف خود را به عنوان بخشی لاینفک از راهبرد خود برای بازدارندگی -و در صورت لزوم برای انتقام‌جویی علیه- نیروها در منطقه، شامل نیروهای آمریکایی، در نظر می‌گیرد. موشک‌های بالستیک این کشور بخش لاینفک از ظرفیت پرتاب تسلیحات کشتار جمعی ایران بوده و در قالب همین راهبرد قرار می‌گیرد.

برنامه هسته‌ای کره شمالی
تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشکی کره شمالی تهدید جدی برای جو امنیتی در شرق آسیاست. صادرات موشک‌های بالستیک و مواد مرتبط با آن برای کشورهای متعدد از جمله ایران و سوریه و همکاری‌اش با سوریه -که اکنون خاتمه یافته- در احداث راکتور هسته‌ای (تخریب شده در سال ۲۰۰۷)، نشان از گستره فعالیت‌های اشاعه‌ای کره شمالی دارد. با وجود توافقنامه شش جانبه اکتبر ۲۰۰۷ -که در آن کره شمالی تایید کرد به انتقال ندادن مواد، فناوری یا دانش هسته‌ای متعهد است- ما همچنان نسبت به احتمال اینکه کره شمالی احتمالا به صادرات فناوری هسته‌ای بپردازد، هشیار هستیم.

قضاوت ما این است که کره شمالی دو دستگاه هسته‌ای را آزمایش کرده است. آزمایش هسته‌ای اکتبر ۲۰۰۶ مطابق با ارزیابی درازمدت ما در این خصوص است که این کشور دستگاهی هسته‌ای را تولید کرده، گرچه قضاوت ما این است که خود آزمایش با شکست مواجه شد. آزمایش هسته‌ای احتمالی کره شمالی در مه ۲۰۰۹ معادل انفجار حدود دو تن TNT بود که ظاهرا موفقیت‌آمیزتر از آزمایش ۲۰۰۶ بود. این آزمایش‌ها ارزیابی ما در این خصوص تقویت می‌کند که کره شمالی تسلیحات هسته‌ای تولید کرده است.

نوامبر ۲۰۱۰، کره شمالی تاسیسات غنی‌سازی اورانیومی را با ادعای استقرار ۲۰۰۰ سانتریفیوژ برای یک هیئت غیر رسمی فاش کرد که مشغول دیدار از مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگ بیون بودند و اظهار داشت که این تاسیسات مشغول تولید اورانیوم کم‌ غنی شده برای تامین سوخت راکتور آب سبک در دست احداث در یونگ بیون است. این افشاگری کره شمالی از ارزیابی درازمدت ایالات متحده در این خصوص حمایت می‌‌کند که کره شمالی دنبال ظرفیت غین‌سازی اورانیوم است.

منبع: فارس

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:21 :: نويسنده : علی علیکرمی

تلویزیون سلطنت طلب "ایران آریایی" در برنامه دیروز خود با فحاشی به طیف مرتبط با "نوری زاده" و "سازگارا" و افشای پول گرفتن آنها از سرویس های جاسوسی آمریکایی، تاکید کرد که این افراد عده ای بی خاصیت هستند.

"آرین وطن خواه" مجری برنامه شام‌گاهی این تلویزیون با لحنی بغض آلود اظهار داشت: « ۳۳ سال است که جمهوری اسلامی بر سر کار است و شما مردم فقط به فکر زندگی و خانواده خود هستید! آخر این چه وضعی است؟»

وی که چهره ای ناامید و خسته داشت ادامه داد: «ما عاشقیم و امیدمان در این مبارزه به هیچ کس نیست. چشم امید ما تنها به زنان و دختران زیبا و روشنفکر ایرانی است! که می دانیم بعد ۳۳ سال تنها این زیبایان می توانند کاری از پیش ببرند!»

وی هم‌چنین با حمله به گردانندگان کازینوها و کنسرت‌های لس‌آنجلسی آن‌ها را متهم کرد که برای نظام جمهوری اسلامی کار می کنند و از آنان خواست که خجالت بکشند از خودشان!

او که از حضور مردم در انتخابات مجلس بسیار عصبانی بود و مدام لبهای خود را می گزید، هم‌چنین با معرفی گروهی به نام "فرزندان رستم" که از طرفداران رضا ربع پهلوی هستند، اعلام کرد این گروه در چهارشنبه سوری جبران این ۳۳ سال روی گردانی مردم از پهلوی را با آتش زدن و انفجار خواهند داد!

حضور حماسی و همه جانبه ایرانیان که با لبیک به فرمان رهبری صورت گرفت چنان سیلی محکمی به گوش دشمنان این مرز و بوم کوفته است که تا مدتها زمان لازم است که بتوانند خود را پیدا کرده و باز در توهمات خیال پردازانه خود غوطه ور شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:18 :: نويسنده : علی علیکرمی

"آیت‌الله احمد جنتی"، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های دوم خود، با اشاره به دستور رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل "شورای عالی فضای مجازی"، گفت: «درایت رهبر انقلاب در این موضوع ستودنی است، وضعیت ارتباطات و اینترنت در دنیا موجب نا‌امنی و دزدی اطلاعات شده است، لذا کم توجهی مسئولان به این مسئله یک خطر جدی از سوی دشمن است که نهادهای ما را تهدید می‌کند.»

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: «رهبر انقلاب فرموده بودند که اگر می‌توانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده می‌گرفتم که این اهمیت این شورا را می‌رساند. برخی به این مسائل کم‌توجهی می‌کنند. باید از رهبر انقلاب تشکر فوق العاده کرد، خداوند عمر رهبر عزیزمان را طولانی و دشمانش را ذلیل و خوار کند.»

آیت‌الله جنتی خطاب به اعضا منتخب شورای عالی مجازی گفت: «رهبر انقلاب شما را گزینش کرده است و شما را بهترین و به دردبخور دیده است. قدر این انتخاب را بدانید و با عمل به وظایف خود شکر آن را به جا آورید.»

وی یادآور شد: «زمانی در امر مبارزه با فساد، رهبر انقلاب فرمان مبارزه با فساد صادر کردند، ولی آن طور که انتظار بود اجرا نشد، ولی هشدار می‌دهم مبادا این هم مانند آن شود. این موضوع را جدی بگیرد. اگر کم توجهی شود خطر به وجود می‌آید.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز چهارشنبه ۱۷ اسفند دستور تشکیل "شورای عالی فضای مجازی" را صادر کردند.

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:17 :: نويسنده : علی علیکرمی

"فیلیپ جیرالدی" عضو سابق سازمان سیا در مقاله اخیر خود که در پایگاه خبری آنتی وار منتشر شد، با اشاره به ادعای منافقین که اعلام کرده اند برای تغییر در حکومت ایران فعالیت می کنند، گفت: «آنها می گویند برای بازگرداندن دموکراسی به ایران تلاش می کنند و این ادعای عجیب و غریب آنها در حالی مطرح می شود که آنها خود از دموکراسی داخلی بی بهره هستند.»

این تحلیلگر سیاسی، با اشاره به آغاز پروسه اخراج منافقین از پادگان اشرف ابراز داشت: «حاشیه های اخراج منافقین از عراق بسیار زیاد است، زیرا در حال حاضر تنها چند کشور محدود حاضر به قبول این افراد هستند و همان کشورهای اندک هم از اعضای این فرقه که سال هاست مغزشویی شده و با شیوه های تروریستی زندگی کرده اند، می ترسند.»

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه این سازمان تروریستی اعلام کرد: «این سازمان با مشی فرقه ای خود، فضای نامناسبی برای اعضای خود فراهم کرده، اما با این حال، ارتش آمریکا و سازمان سیا، از آنها برای فعالیت های هسته ای علیه ایران استفاده می کنند.»

جیرالدی ضمن یادآوری استخدام و آموزش منافقین از سوی سازمان جاسوسی موساد، برای ترور دانشمندان هسته ایران تصریح کرد: «به نظر می رسد که این گروه منابع مالی فراوانی دارد که قسمتی از آن از سوی موساد تامین می شود.»

این افسر سابق سیا ادامه داد: «از آنجایی که سازمان مجاهدین خلق در جنگ مخفی اسرائیل علیه ایران به عنوان وسیله و ابزار دست اسرائیل استفاده می شود، بعید نیست دوستان اسرائیل در آمریکا به شدت تلاش کنند تا این گروه را از لیست گروههای تروریستی خارج کنند و جای تعجب هم نیست که هیلاری کلینتون در مقابل فشارها تسلیم شود و پس از تخلیه اشرف، آنها را از لیست تروریستی آمریکا خارج کند.»

وی در مقاله خود همچنین به حامیان منافقین در میان سیاستمداران آمریکایی اشاره کرد و گفت: «"لی همیلتون"، رئیس مشترک سابق کمیسیون ۱۱ سپتامبر آمریکا، یکی از حامیان اصلی منافقین است که آنها را به واسطه در اختیار نهادن اطلاعات برنامه هسته ای ایران ستایش کرده بود اما بعدها اعلام کرد مقدار قابل توجهی پول از سوی این گروهک به او پرداخت شده بود و اذعان داشت که فریب آنها را خورده است.»

مدیر اجرایی شورای منافع ملی آمریکا در مقاله خود، رفتار دولت آمریکا در مواجهه با گروه های تروریستی را دوگانه خواند و تصریح کرد: «دولتمردان آمریکا در حالی از این سازمان حمایت می کنند که بر طبق قانون منع حمایت مادی از تروریستها، نباید از این سازمان حمایت کنند و اما در مقابل، افرادی همچون جبیر احمد ۲۴ ساله را به اتهام حمایت از گروه تروریستی لشکر طیبه –گروه تروریستی که همچون مجاهدین خلق در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد و حمایت از آن جرم محسوب می شود– را مدت هاست که بازداشت نگه داشته اند.»

جیرالدی در ادامه می نویسد: «سازمان مجاهدین خلق از همان ابتدای ایجاد فهرست گروههای تروریستی یعنی در سال ۱۹۹۷ به خاطر ترور ۶ آمریکایی در دهه ۱۹۷۰ و به خاطر سابقه خشونت بارش چه در ایران و چه در خارج از ایران در این فهرست بوده است.»

منبع: هابیلیان
 

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:16 :: نويسنده : علی علیکرمی

 
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 10:15 :: نويسنده : علی علیکرمی

مجله اینترنتی "دیجیتال ترندز" در شماره اخیر خود در مطلبی با عنوان "طبق مطالعات، بازی‌های ویدئویی جدید به شدت خشونت را به دین ارتباط می‌دهند" به قلم "جف هیوز" می‌‌نویسد: بازی و خشونت در بررسی‌های گذشته مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اما آیا بازی‌های ویدئویی بیش از حد خشونت را به دین ارتباط می‌دهند؟ هنگامی که مذهب را با بازی‌های ویدئویی تلفیق کنید چه چیزی به دست می‌آید؟ بر اساس مطالعات جدید که اوایل هفته جاری به وسیله دانشگاه میزوری منتشر شده، از تلفیق دین با بازی‌های ویدئویی خشونت و یا به طور خاص تصویری اغراق‌ شده از خشونت مرتبط با مذهب به دست می‌آید.

بازی های ویدئویی تلاش دارند دین را به خشونت ارتباط دهند
این نتیجه جنجال‌برانگیز به وسیله یکی از دانشجویان دکترا در دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه میزوری به نام "گرگ پرالت" به دست آمده است. یافته‌های وی در کنفرانسی با موضوع دین دیجیتالی در ژانویه گذشته که از سوی مرکز فرهنگ و مذهب رسانه‌ای برگزار شده بود، مطرح شد. بر اساس برنامه کنفرانس، این تحقیق 20 صفحه‌ای "مذهب آرپی‌جی: ترسیم دین در بازی‌های معاصر" نام دارد. در این تحقیق پنج بازی ویدئویی که اخیرا روانه بازار شده و پرالت معتقد است بیشترین تکیه را در داستان خود بر دین دارند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند: Mass Effect 2, Final Fantasy 13, Assassin’s Creed, Castlevania .Lords of Shadow, Elder Scrolls: Oblivion سه تای این بازی‌ها درباره دین‌های افسانه‌ای هستند و دو تای آن ها در رابطه با کلیسای کاتولیک ساخته شده‌اند. پرالت می‌گوید که بین 30 تا 70 ساعت برای هر بازی زمان صرف کرده و بازی Final Fantasy XIII زمان بیشتری را از وی گرفته است. پرالت هر یک از این گیم‌ها را بازی کرده، از موضوعات اصلی آن یادداشت برداشته و صحنه‌هایی را که موضوعات بیشتری مربوط به دین داشته‌اند را از نظر تصویری تحلیل کرده است. وی پس از آن نتیجه‌گیری کرده که این بازی های ویدئویی تلاش دارند دین را به خشونت ارتباط دهند.

در همه این بازی‌ها دین به عنوان مشکل اصلی تصویر می‌شود
این دانشجوی دکترا می‌گوید: «در بیشتر این بازی‌ها تاکید بسیار زیادی بر معبد شوالیه‌ها و موضوع جنگ‌های صلیبی می‌شود. در هر یک از این بازی‌ها نه تنها بر جنبه خشونت‌آمیز دین تاکید شده بلکه دین مشکلی را ایجاد می‌کند که شخصیت اصلی باید بر آن فائق آید، چه این مشکل مقابله با متعصبان دینی و چه نفرین شدن به دلیل گناهی مذهبی باشد.»

بازی‌های ویدئویی تصویر بهتری از دین‌های سازمان‌دهی‌شده نسبت به دین‌های معنوی ارائه می‌دهند
در طول سال های اخیر مشاهده کرده‌ایم که چگونه موضوعی مانند خشونت در بازی‌های ویدئویی می‌تواند با برخی جنبش‌های قانونی رو به رو شود اما چرا باید موضوعی حساس مانند دین را با خشونت همراه کرد؟ پرالت درباره بازی "VentureBeat" که وی از ابتدا انتظار دیدن خشونت را در آن نداشته، می‌گوید: «به طور کلی، معتقدم که زمان تحقیق درباره خشونت در بازی‌های ویدئویی سپری شده است. من به ترسیم دین‌های سازمان‌دهی‌شده در برابر دین‌های معنوی علاقه‌مند شدم و انتظار داشتم تصویری که از دین‌های سازمان‌دهی‌شده ارائه می‌شود را ضعیف‌تر از دین‌های معنوی ببینم.»

بنابراین آیا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازی‌های ویدئویی در حال راه اندازی تبلیغات منفی علیه مذهب هستند؟ پرالت از یک سو به موضوع بازی Assassin’s Creed اشاره می‌کند که در آن قهرمانان یا تروریست‌ها به عنوان "سکولارهای دوران روشنفکری" نام برده می‌شوند و از کنترل افکار عمومی به وسیله کلیسای کاتولیک به وسیله معبد شوالیه‌هایش جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، در بازی Thane and Mass Effect 2 موضوعات معنوی به صورتی مثبت‌تر ارائه شده‌اند. در نهایت پرالت معتقد است که طراحان این بازی‌ها به طور عمدی قصد ندارند به تصویر دین‌های سازمان‌دهی‌شده ضربه بزنند. وی می‌گوید: «معتقدم که آنها تنها از دین برای خلق نکات تهییج‌کننده در داستان‌هایشان استفاده می‌کنند. اگر نگاهی به بازی‌های ویدئویی در سراسر جهان بیندازید، بیشتر آنها تا حدی با خشونت سر و کار دارند زیرا خشونت به معنای درگیری است و درگیری هیجان‌انگیز است. به نظر می‌رسد که دین با خشونت پیوند داده می‌شود زیرا داستان جالبی می‌سازد.»

صنعت رو به رشد ساخت بازی‌های ویدئویی روز به روز بیشتر از دین به عنوان نکته‌ای هیجان‌انگیز استفاده می‌کنند
شرکت "گاما اسکواد" در تکذیبیه‌ای جالب در رد این تحقیق اعلام کرد که بازی‌های ویدئویی از ابتدا به وسیله افراد ژاپنی طراحی می‌شوند و مذاهب اصلی ژاپن شامل شینتوئی و بودایی می‌شود. در نتیجه طراحان ژاپنی با مذاهب غربی به عنوان موضوعی هیجان‌انگیز و غیرعادی برخورد می‌کنند که این مسئله منجر به احساسی کردن بیش از حد برخی جنبه‌هایی از تاریخ می‌شود. پرالت در خصوص تحقیقاتش می‌گوید که دین موضوعی جالب برای نویسندگان است زیرا "نکته‌ای مهم در انگیزه‌های مردم و زندگی‌شان محسوب می‌شود." وی هم‌چنین تاکید می‌کند که ادبیات، فیلم‌ها و تلویزیون غربی‌ها تاکنون به نقش دین در جامعه اشاره کرده‌اند و ساخت بازی‌های ویدئویی به عنوان صنعتی که در سال های اخیر رشد کرده منجر به خلق داستان‌های هیجان‌انگیزتر شده است که "به بحث دین می‌پردازند." تصادفا نتیجه‌گیری انجام شده به وسیله پرالت تنها محدود به بازی‌های ویدئویی نمی‌شود که با حروف "تی" یا" ام" درجه‌بندی شده‌اند بلکه بازی Legend of Zelda : Skyward Sword نیز یافته‌های پرالت را تایید می‌کند.

منبع: فارس