تأثیر انقلاب ایران در بیداری اسلامی
بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی
بیداری اسلامی و حمایت از جنبش 99%
درباره وبلاگ


این وبلاگ بر آن هست تا جنبش بیداری اسلامی در سراسر دنیا را حمایت کند پس با ما همراه باشید.

پيوندها
افزایش تضمینی بازدید - افزایش پیج رنک
چاپار
سنگر دفاع از آرمانها
دانلود رایگان
ردیاب خودرو

تبادل صحبتهای ناگفته
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی و آدرس ellahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 638
بازدید کل : 57891
تعداد مطالب : 181
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



فال امروز


<-PollName->

<-PollItems->

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

نويسندگان
علی علیکرمی

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 8:26 :: نويسنده : علی علیکرمی

با آنکه تا قبل از انقلاب ایران، مسلمانان در گوشه و کنار جهان، مسلمان بودن خود را از روی شرم پنهان می‌کردند، امروزه نه تنها مسلمانان احساس عزت می‌کنند، بلکه با گسترش بیداری اسلامی، حکومت‌های دیکتاتوری و مورد حمایت امریکا ـ مثل اردن، بحرین، الجزایر، قطر، کویت، مصر، امارات، عربستان و... ـ در مقابله با موج اسلام‌گرایی با معضلاتی مواجه شده‌اند. بی‌تردید، انقلاب اسلامی مهم‌ترین تأثیر را در این رشد داشته است و امروزه، حضور فعال بیش از 195 گروه و جنبش اسلام‌گرا در کشورهای عربی، نشانی از گسترش این موج دارد؛ گروه‌هایی که همة آنها غیرمستقیم از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته‌اند و بعضی از آنها هم مستقیم از ایران حمایت و پیروی می‌کنند.

 

هرچند اینجا فقط فهرست مختصری از این گروه‌های سازماندهی شدة حامی ایران را آوردم، ولی هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیر عمیق انقلاب ما بر تودة مردم مسلمان شود. بعضی از گروه‌ها نیز ظاهراً، رابطه‌ای با ایران ندارند ـ مثل «حرکت الاسلامیه» در خود اسرائیل که گروهی نه چندان کوچک است شامل اعراب اسرائیلی گرایش پیدا کرده به اسلام  و رئیس آنها عبدالله نمر درویش است ـ ولی کسی نمی‌تواند تأثیر انقلاب ما را بر گسترش جنبش‌های اسلامی در منطقه انکار کند.

 

نکته: این فهرست فقط اسامی بعضی از این گروه‌های داخل کشورهای عربی، ترکیه و پاکستان را شامل می‌شود وگرنه، گروه‌های اسلام‌گرای جهان اسلام بیش از ۲۶۰ حزب و گروه است.

 

 

 

1. گروه‌های لبنانی

به علت کثرت و نیز شهرت این گروه‌ها فقط به ذکر اسامی آنها بسنده می‌کنیم: جنبش امل لبنان: که پایه‌گذار آن امام موسی صدر بود؛ حزب الله لبنان که شامل حزب‌های کوچک‌تری است مثل حزب الدعوه لبنان؛ جبهة اسلامی؛ مجمع روحانیون اسلامی: سنی و شیعه؛ مقاومت اسلامی؛ گروه مجموعات الحسین؛ جبهة جهاد؛ گروه توحید؛ جبهة آزادی‌بخش لبنان؛ جبهة مستضعفین فی الارض.

 

 

2. جنبش توحید اسلامی لبنان(سنی)

به‌رغم اعتقادات سنی، این جنبش به دفعات از امام خمینی و جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است.

 

 

۳. گروه‌های فلسطینی

حماس و جهاد اسلامی.

 

 

۴. مجلس اعلای عراق

این گروه در حقیقت ائتلاف تمام گروه‌های شیعة عراق است رهبر فعلی آن سید عبدالعزیز حکیم است و در حقیقت، حزب حاکم عراق محسوب می‌شود. قابل ذکر است که عبدالعزیز حکیم به علت پیروی سرسخت از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا قبل از این، دومین مهرة نیرومند جمهوری اسلامی ایران در منطقه محسوب می‌شد (بعد از حسن نصرالله) ولی بعد از به قدرت رسیدن در حکومت عراق، به نظر می رسد که مرد اول آیت‌الله خامنه‌ای در خاور میانه است.

 

 

 

۵. حزب الدعوه عراق

 

مؤسس آن سید محمدباقر صدر بود که بعد از انقلاب اسلامی، به اطاعت از ولایت فقیه و امام خمینی تصریح کرد و بلافاصله صدام او را به شهادت رسانید. نخست‌وزیر فعلی عراق (نوری مالکی) از اعضای این حزب است.

 

 

۶. حزب الدعوه خلیج

گروهی از شیعیان حوزة خلیج فارس که با ایران ارتباط دارند.

 

 

۷. جبهة انقلاب اسلامی شبه جزیره (عربستان)

 

به رهبری سعید صفار که مدتی در خارج از عربستان تبعید بود، ولی امروزه با کم کردن حرکات تند مذهبی و نظامی به فعالیت‌های سیاسی مثل شرکت در انتخابات روی آورده است. این گروه در ایران رفت و آمد زیادی دارد.

 

 

۸. حزب‌الله حجاز

سنی‌های عربستان که تحت تأثیر جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 

۹. حزب آزادی‌بخش شبه جزیره (عربستان)

شامل شیعیان عربستان که فعالیت‌های زیرزمینی در شرق عربستان دارند. این منطقه شیعه‌نشین است و چاه‌های نفت عربستان نیز در همین منطقه قرار دارد. این گروه نیز در ایران و عراق رفت و آمد زیادی دارند.

 

 

۱۰. جبهة اسلامی قومی سودان

گروهی سنی‌مذهب منشعب از اخوان المسلمین به رهبری دکتر حسن ترابی، روشنفکر مشهور عرب، که با ایران روابط بسیار نزدیکی دارد و در سال1989 در سودان به قدرت رسید.

 

 

11. حزب نهضت تونس

همان جنبش گرایش اسلامی تونس است که سال‌ها قبل، از هر فعالیتی ممنوع شده بود، ولی بعد از انقلاب ایران، دوباره جواز فعالیت گرفت. این گروه معتقد به اجرای دستورات دینی در ادارة کشور است. در حالی که این حزب هر گونه اقدام نظامی را محکوم می‌کرد، ولی به علت نفوذ رو به رشد این گروه در سال1987 رئیس و 90 نفر از اعضای اصلی آن به اتهام‌های کودتا یا جاسوسی برای ایران و ... دستگیر و زندانی شدند. این گروه امروزه شورای رهبری 20 نفره دارد که اغلب آنان دانشجویان متدین و روشنفکر هستند.

 

 

12. جبهة اسلامی برای آزادی بحرین(شیعه)

اینان خود را پیرو امام خمینی می‌دانند. در سال 1361، بسیاری از اعضای آن به اتهام قصد کودتا دستگیر و زندانی شدند، ولی به تازگی فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند. ( با توجه به اکثریت شیعه در بحرین، این کشور به مرکز جنبش‌های حامی ایران در حوزة خلیج فارس تبدیل شده است.)

 

 

۱۳. گروه عدل و احسان مراکش

به رهبری عبدالسلام یاسین که به علت حمایت بسیار زیاد از جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی در نشریة این گروه، رهبر این گروه دستگیر و زندانی شد.

 

 

14. جنبش مجاهدان مراکش

 

 

 ۱۵. دارالتوحید کویت

جنبشی قدیمی و فعال شامل گروهی از روشنفکران کویت که کاملاً حامی سیاست جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 

 

1۶. جنبش آزادی‌بخش کویت

گروهی به رهبری آیت‌الله عباس مهری، تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران که با ایران و لبنان در تماس هستند.

 

 

۱۷. حزب الدعوه کویت

بعد از یک بمب‌گذاری در سال 1983، بسیاری از اعضای آن دستگیر شدند و تحت فشار دولت کویت هستند.

 

 

18. جبهة نجات اسلامی الجزایر

گروهی بسیار بانفوذ در بین مردم، که کاملاً حامی جمهوری اسلامی ایران است. در سال 1991، این گروه اجازة شرکت در انتخابات پارلمان را پیدا کرد که با پیروزی قاطع، نزدیک 70 درصد کرسی‌های مجلس را به دست آورد. عباس مدنی رهبر این حزب تصریح کرد که می‌خواهیم حکومتی اسلامی شبیه به حکومت خمینی در ایران تشکیل دهیم. بعد از این اظهارات، که بیشتر شبیه یک عملیات انتحاری بود، بلافاصله ارتش الجزایر با حمایت همه جانبة امریکا و اروپا کودتا کرد و عباس مدنی و دیگر اعضای این حزب را زندانی کردند.

 

 

19. حزب‌الله الجزایر

گروهی مخفی شامل شیعیان الجزایر که افرادی کم، ولی بسیار فعال دارد که در ایران نیز رفت و آمد زیادی دارند.

 

 

20. جنبش اسلامی الجزایر

 

 

21. جنبش مجاهدان مراکش

رهبر آن عبدالعزیز نعمانی است که با ایران هم رابطه نزدیکی داشت و در سال 1985 در فرانسه ربوده شد.

 

 

22. جنبش آزادی‌بخش در قطر

جنبشی شیعی و فعال ولی کاملا مخفی، به رهبری مهدی صادق لواسانی که باتوجه به وهابی بودن قطر و نیز اقلیت 20 درصدی شیعه در این کشور، این جنبش بسیار مهم است؛ ضمن اینکه این گروه به ایران هم رفت و آمد و در آن فعالیت دارند.

 

 

23. جنبش توحید اردن

گروهی فلسطینی ساکن اردن که به شدت از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و مخالف سرسخت پادشاه اردن و سیاست‌های امریکایی هستند. این گروه هم اکنون در اسرائیل و امریکا نیز فعالیت مخفیانه دارند.

 

 

 24. سازمان آزادی‌بخش اسلامی مصر

این سازمان از انشعابات اخوان‌المسلمین و ضد رژیم مصر است که در آستانة انقلاب اسلامی ایران، 400 نفر از اعضای آن دستگیر و به شدت سرکوب شدند. ولی اکنون، این جنبش کاملاً زیرزمینی است و بیشتر در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت است.

 

 

25. جماعت الاسلامی مصر (سنی)

 

 

 26. سازمان جهاد مصر(سنی)

 

 

27. نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان

گروهی سیاسی ـ مذهبی که حامی جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

28. حزب اسلام‌گرای رفاه ترکیه

بزرگ‌ترین حزب ترکیه که نفوذ بسیاری در بین مردم ترکیه دارد و طی سال‌های اخیر، بارها به قدرت رسیده است و به دلیل فشارهای ارتش لاییک، افراد و مسولان این حزب دائماً محاکمه و به جرم رعایت نکردن قانون جدایی دین از سیاست به زندان یا برکناری از مناصب دولتی محکوم شده‌اند. نجم‌الدین اربکان، رئیس این حزب، روابط بسیار صمیمی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: