برد دیپلماتیک ایران در پی محور قرار دادن «ان پی تی»
بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی
بیداری اسلامی و حمایت از جنبش 99%
درباره وبلاگ


این وبلاگ بر آن هست تا جنبش بیداری اسلامی در سراسر دنیا را حمایت کند پس با ما همراه باشید.

پيوندها
افزایش تضمینی بازدید - افزایش پیج رنک
چاپار
سنگر دفاع از آرمانها
دانلود رایگان
ردیاب خودرو

تبادل صحبتهای ناگفته
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت از دیدگاه رهبری، بیداری اسلامی و آدرس ellahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 665
بازدید کل : 57918
تعداد مطالب : 181
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



فال امروز


<-PollName->

<-PollItems->

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

نويسندگان
علی علیکرمی

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: 18:37 :: نويسنده : علی علیکرمی

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران پس از پایان مذاکرات دیروز گفت: آنچه امروز در گفت‌وگوها مطرح شد ،تأکید بر حقوق هسته‌ای ملت ایران بر مبنای ان‌پی‌تی بود.همچنین دبیر شورای امنیت ملی ایران در ادامه اظهار داشت که برمبنای توافقات صورت گرفته در مذاکرات آینده همه چیزدر چهارچوب ان پی تی خواهد بود.

به نظر می رسد که براساس گفته های کارترین اشتون وسعید جلیلی تمام مذاکرات ورفتارهایی که درآینده از سوی دو طرف انجام خواهد شد محدود به ان پی تی است.دراین باره سوالی که در گام اول مطرح می شود این است که از این موضوع چه کسی سود بیشتری خواهد برد و کدام طرف مذاکره پیش از این مذاکرات استانبول به دنبال تحقق چنین موضوعی بوده است؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که ایران از سه سال پیش بر لزوم حرکت جامعه جهانی وطرفهای مذاکره کننده در چهارچوب ان پی تی تاکید داشته وبه نوعی همیشه به دنبال این بوده که در چهارچوب این مسیر قانونی یعنی ان پی تی گام بردارد وحالا این مسئله کاملا آشکار شده که غرب هم در آخرین دور مذاکره یعنی استانبول براین محور تاکید داشته است  وبرهمین اساس مذاکرات پیش رو در بغداد را دو طرف بر محور ودر چهارچوب ان پی تی مشخص کرده اند.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که در آخرین دور مذاکرات قبل از استانبول یعنی ۱۵ماه پیش ، گروه ۵+۱ هرگز حاضر به شناخت حق قانونی ایران در چهارچوب ان پی تی نبوده است.

دراین میان شنیده ها حاکی از آن می باشد  که باراک اوباما هم دیروز به انتظار موفقیت این مذاکرات بوده که این مسئله نشان دهنده این است که دنیای غرب این موضوع را درک کرده که نمی تواند با ایران مانند گذشته رفتار کند وادامه رفتارهای گذشته نه تنها انتهایی روشن در عرصه دیپلماتیک ندارد، بلکه سبب افزایش تنشها در منطقه وافزایش قدرت چانه زنی ایران می شود.از طرف دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران هم در یک حرکت دیپلماتیک در مذاکرات دیروز باز هم بر اساس قانون ان پی تی وگام برداشتن دراین موضوع تاکید کرده تا غرب نتواند خارج از منطق سیاسی فشارهای خود را برایران افزایش دهد.

دراین میان براساس همین مسائل کارشناسان برجسته سیاسی غربی براین باورند که غرب تنها دو راه پیش رو دارد:

۱-ادامه روند موجود ومحور قرار دادن ان پی تی در مذاکرات آینده در بغداد،که این مسئله بدون تردید دقیقا همان چیزی است که مطلوب ایران خواهد بود وبه این ترتیب باید منتظر امتیازات بیشتر غرب به ایران باشیم.

۲-روی برگرداندن از ان پی تی در ادامه مذاکرات درصورتی که دیده شود جمهوری اسلامی ایران با این روند پیروزمذاکرات خواهد بود.درباره این بند دوم برخی از کارشناسان براین مسئله تاکید می کنند که غرب اگر قصد خروج از قول اولیه خود ونقض آن (یعنی نقض گفت وگوبرمحور ان پی تی ) را در ادامه داشته باشد باید منتظر سقوط بیشتر هژمونی خود واعتبار دیپلماتیکش باشد.چرا که دقیقا از زمان پایان مذاکرات استانبول، دنیا این موضوع را پذیرفته که باید از این پس براساس ان پی تی ومعاهدات بین المللی هسته ای با ایران رفتار کند ونمی تواند جهت گیری به غیر از چهارچوب قانونی آن هم با رنگ وبوی سیاسی در مورد ایران داشته باشد. چرا که در صورت تحقق نقض این موضوع غرب به بن بست دیپلماتیک خواهد رسید.

با توجه به این مسائل به نظر می رسد که قرار دادن محور ان پی تی به عنوان محور اصلی مذاکرات در آینده می تواند گام پیش دستانه ای باشد برای ایران، تا از همین حالا بتواند تاکتیکهای دیپلماتیک خود را به کار گیرد .چرا که غرب مانند گذشته از میدان مانور خوبی برخوردار نیست ودر قالب ان پی تی محدود شده است.در همین راستا وبا توجه به همین مسائل بسیاری از کارشناسان سیاسی دنیا، مذاکرات دیروزرا یک برد حرفه ای سیاسی در بازی دیپلماتیک هسته ای برای ایران تلقی می کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: